Torsdag 29 september

Upp tidigt käka frukost idag ska jag gå gula stigen har rätt tidig stråltid så jag bör komma iväg tidigt.
Jag frågar om jag istället för lunch kan ta med en matlåda. Lämnar in en lunchkupong och de ska fixa en skink och ostpaj till mig som jag kan hämta strax innan elva. Lämnar in två matlådor en har köpt på Clas Ohlson den andra på Ikea. Hämtar dem strax efter 11 cyklar snabbt upp till strålningen som går fort. Ner till hotellrummet byter om till träningskläder vädret är soligt och underbart varmt. Kommer iväg ca 12,45 då fick jag gpå tillbaka när jag kommit fram till Islandsbron för då kom jag på att jag glömt pajen. Cyklar upp till starten av Gula stigen. Börjar att gå de är rätt brant först rejält jobbigt med stavar. Första stopp blir på toppen av berget där det finns ett Engelbrekt monumennt där käkar jag pajen.

Sten Sture monumentet

Min lunchlåda

Jan-Eric käkar skink och ostpaj vid StenSture Monumentet.

Nu är klockan snart 12 är jättetrött Godnatt gott folk mer om gula stigen kommer imorgon.

Efter lunchen vid StenSture monumentet fortsatte jag vandringen längs gula stigen.
Kom fram till Geijers Dalen har fått sitt namn efter Erik Gustaf Geijer som tyckte om att vandra där.  Dalen är omgärdad av askskog.

Geijers Dalen

Det här är Alm inte Ask kul att det finns almar almsjukan har ju gjort att almarna också är
sällsynta i svenska skogar. Askar ser ut så här ASK Wikipedia
Mer om almar på alm wikipedia

Grijers dalen på väg upp till Pollackbacken.
Efter Geijersdalen kommer man upp till Polacksbacken Där fälten numera hyser får tidigare var det excersis område för olika regementen.

Passerar hus vid Pollacksbacken

Äng vid Pollackspacken

Här syns fåren beta vid Pollacksackens ängar där gula stigen passerar

Efter ängen passeras vägen som går in till Ångströmslaboratoriet. Nu har man Ulleråker åt öster och passera Kronoparken där finns många grova jättetallar många är över 300 år.

Pampiga tallar kanske 300 år i Kronoparken

Jag tog en paus längre in i Kronoparken. Klockan var då 13,35 begravningen av min svåger Svein i Kristiansand var då i full gång den började 13,15. Ni som följt bloggen vet att Svein hade lungcancer med även två hjärntumörer. Tyvärr låg dom så till att de inte gick att operera utan fick behandlas med strålning och cellgifter. Svein har kämpat i flera år med sin cancer. Vi pratade mycket i somras före och efter min operation och peppade varandra. Nu tände jag ett ljus och satt och tänkte på Svein och hans familj. Bad en liten bön, tankarna gick fram och tillbaka kom ihåg hur trevligt vi hade det när vi besökte kristiansand för ett antal år sedan. Vi kunde eller orkade inte med att resa dit på begraviningen. Vi åker dit så fort jag är helt återställd och besöker graven samt all släkt i Kristiansand.

Ljus som brinner till Sveins minne mitt i kronparkens skog.

Jan-Eric vid ljuset

Jag fortsätter vandringen och kommer ut till Rosendals fälten. Där finns i nor en ek och hassel-backe.

Rosendals fältet

Här hittade jag denna fina hasselbuske och några hasselnötter på marken.

Vid Bäcklösa går stigen över en liten bäckravin

Bäckravin vid  bäcklösa

Efter Bäcklösa vandrar jag på lite för det är fin stig nu och bra markerat. Tydliga stolpar dyker upp på strategiska punkter med pilar åt  vandringsriktningen.
Jag kommer fram till Ulltuna hagar ett öppet beteslandskap.

Ulltuna hagar

Ulltuna hagar med några fina enar.
Efter Ulltuna ängar kom jag fram till ett ställe där stigen delade sig jag tog den nedre stigen. Kom då fram till en väg korsade in i ett villa område. Men där fanns ingen gul stig. Fick ffråga några infödingar de var väldigt fredliga och vänliga. De visade mig att jag skulle följa vägen åt väster. Då kom jag fram till lilla Sunnersta jag hade gått söder om området jag skull ha gått norr om på den stigen hade jag kommit rätt. Där bör det skyltas bättre.

Lilla Sunnersta där bodde Marcus ett år.

Fortsatte sedan stigen genom ett skogsparti mellan Gottsunda och Sunnersta. Den mynnar i Gottsunda gripen som har stora öppna gräsytor.

Här kommer stigen fram till ängarna vid Gottsundagripen.

Vy över ängarna i Gottsundagripen

Efter Gottsundagripen passerade jag en skog Vårdsätra skog. Där lär finnas en rad olika trädslag som jättetujor, ädel och silvergranar. Jag såg inga av dessa träd läns stigen. Jag kom snart fram till bebyggelse och jag såg Mälaren jag hade nått slutmålet Skarholmen.

Mälaren vid Skarholmen

Kollade av på gpsn i mobilen hur långt jag gått det blev 14 km från hotellet och tiden var närmare 5 timmar. Dert var inte tal om att gå samma väg tillbaka utan jag tog buss 11 tillbaka till Uppsala.
Klev av strax nedanför Domkyrkan. Gick upp till Domkyrkan kl, var 17,50 kl 18.00 var det minnes mässa till Dag Hammarskölds minne. Jag går inne frågar kyrkvärdar om det är ok att gå in med ruyggsäck och stavar och det var det.
Tänder ett nytt ljus till Sveins minne han kan nog dela det med Dag där i himmlen.

Ljuset som jag tände i domkyrkan.

Det var en fin mässa med sång och musik och tal av KG Hammar som var riktigt intressant.
Efter Domkyrkan gick jag hem till hotellet och duschade. Jag hade fått ringa och avbeställa middagen så nu bar det ut på stan . Hittade en kines restaurang som hade middagbuffé. Gissa om det var en som lastade på mat på tallriken. De hade faktiskt en del mer orginal kina rätter som knaprig anka. Det var en propp mätt Jan-Eric som gick hem till hotellrummet och somnade mycket gott.

Onsdag 28 september

Vid frukosten säger Britta ( jobbar på Gläntan där vi äter frukost,lunch och middag)som är kusin till Birgitta Berggren en mycket god gammal kollega till mig också biologilärare. "Vet du att Birgitta är i Uppsala och passar barnbarn". Det visste jag inte men jag ringde upp henne. Det gick bra för henne att träffas på fm. Bu
Birgitta kom till hotellet vi satt i sällskapsrummet och pratade länge ända fram till lunchen. Vi åt lunch tillsammans vilket var mycket trevligt. Vi skildes efter lunch vi kom överens om att träffas igen i höst och då i Plintsberg är sugen på att se deras tama goa får.
Kl 11,15 hade jag stråltid strålning nr 26 nu är det bara fyra strålningar kvar. Efter strålningen fick jag träffa läkaren. Det var en ung mycket trevlig kvinnlig läkare som ursprungligen kom från Bangladesch.
Jag blev sjukskriven fram till och med 28 oktober. Efter strålningen blir man stråltrött i några veckor.
Efter 4 veckor kommer jag att få göra en datotomagrafi på hjärnan. Efter 6 veckor blir det en vecka med cellgiifter hög dos. Och så sk adet fortsätta flera månader. Man kan inte så något resultat för tidigast 2 månader efter strålningen.
Men efter sista strålningen är det slut på cellgifterna. Jag ska också trappa ner cortisonet succesivt med två tabletter varje vecka med start om två veckor. Ska bli skönt att inte äta så  många tabletter.

I kväll åt jag ingen middag för ikväll ska grabbgänget på hotellet gå till Olearys och se Milan- Viktoria Plzen. Jag föreslog det i början av veckan och de hakade på det ska bli riktigt kul. Jag trodde då att Leksand skulle spela borta mot Västerås på torsdagen. Men de spelar ju också ikväll men den matchen går bara på s24 inte på viasat sä den matchen visar dom ej på Olearys. Men Oscar ska se matchen och skicka sms hela tiden. Jag kan ju gå in på everysport med min nya mobil och kolla också om jag känner för det mot slutet av matchen eller i pausen i vår match.
Mer om kvällen kommer senare ikväll eller imorgon.

Här har vi blogg redktionen i rum 37 på hotell Dubvan Uppsala (foto Birgitta  Berggren)

Jag har tidigare pratat om dem metallisk äckliga smak jag får då jag äter framförallt kolhydrat rik mat såsom potatis, mjukt bröd. makaroner mm.
Den sitter i efter måltiderna men om man äter lakrits så försvinner den äckliga smaken.

Här är min lakrits medicin den går ner lätt.

Tisdag 27 september

Äter frukost halv 9. Efter frukosten lite vila somnar faktiskt en stund. Ger mig iväg på en stavgångstur innan lunchen. Går efterFyrisån på östra sidan går sedan över till västra isdan vid kungsängsbron. Går en bit mott Ulltuna men vänder snart hem igen och går nu på västra sidan. Gör små intervall med jogging. Allt känns bra ska träna upp mig med stavgång för på torsdag ska jag gå gula stigen som är 10 km långt är ej ej slut när jag kommer fram tänker jag gå stigen tillbaka.

Liten stunds vila vid Fyrisån.

När jag cyklar och närmar mig studenternas ringer telefonen. Det är Andreas som ringer Han säger vi är fem st här vi sjukhuset och vill gärna träffa dig(elever från min förra klass som gick ut 2010). Jag förklarar vad jag är "ok vi cyklar ner och möter dig eftervägen vi parken"
Vi träffas efter vägen va kul att ses. De berättar vad de studerar jag berättar lite om hur jag mår och vad jag gör nu strålningen hotellet etc.
De har åkt hit på lunchen för att träffa mig man blir väldigt rörd och glad vilka elever man har haft här har vi empatin igen som jag pratat om tidigare i bloggen.

Anders, Kajsa, Andreas, Björn och Jakob från min klass Nv3A 2010.

Jag får en jättefin blombukett. Tack så mycket för den. Den har jag satt i dagrummet där vi sitter och fikar och pratar efter middagen.
Med blommorna var ett kort.

Med blommorna fanns ett kort. Man blev rörd och tårarna kom när jag läste det. Jag tänker också på er NV3A 2010 och alla andra elever man haft genom åren. Det är härligt att ha ett yrke där man går med glädje till jobbet varje morgon. och det är tack vare er ni underbara ungdomar.

Cyklar hem duschar käkar lunch kycklingfile med potatismos jättegott men kan ej äta upp potatismosen för den otäcka smaken som kommer när man äter kolhydrat rik kost gör det helt omöjligt.
Cyklar till strålningen strålas och cyklar hem. Vilar en stund på em också. Cyklar sedan till Biotopia biologiska museet i Uppsala. Det var väl inte så speciellt en presentation av olika biotoper i Uppland.
I ena hörnen ligger Hugos cafe han som har så god itlaliensk glass tillverkad bara av naturliga råvaror. Jag köper en full låda med kulor får några rån på köpet. Tämnker överraska gänget med glass till kaffet. Cyklar tillbaka snabbt till hotellet för klockan är snart 17.00 och serveras middagen
Efter middagen blir det glass fest till fikat gissa om den överraskningen var populär.

Jan-Eric käkar glass lägg märke till de fina blommorna.

Måndag 26 September

Internet har krånglat här på hotellet det är först nu kl 23 som det fungerar igen.
Får bli en kort rapport som jag kompletterar i morgon.

Sjukhusbuss ner till Uppsala som går fort idag ej så många med. Sover i omgångar. In på Hotellet packa upp väskan ner till matsalen för att äta lunch.
Direkt efter lunch bär det av på cykel till strålningen. Den går som vanligt på 10 minuter- Efter strålningen till provtagningen för att ta veckans blodprov 25 före i kön bara slå sig ner läsa en tidning och vänta. Idag har jag med mig tre rör från Umeå universitet som ska fyllas. Jag har nämligen gått med i en vetenskaplig undersökning kring hjärntumörer och hur man kan upptäcka bota etc. dessa. Det är en stor internationellt projekt där onkologavdelning i Umeå står för det svenska bidraget. Det var inga problem på provtagningen de ställde upp och tömde i blod i de tre rör jag fått från Umeå. Cyklar hem via Ulleråker så att jag får lite mer motion. Cyklar förbi Biotopia det biologiska museet men det var stängt men öppnar imorgon. Men på baksidan fanns Hugos cafe där de hade underbar god glass typ Italiensk som görs på riktiga råvaror utan tillsatser någonstans i Stockholm. Speciellt god var hallonglassen jag älskar ju hallon. Hugo visade då en hallonnektar han sålde fick provsmaka den den var himmelsk god för en som älskar hallon.
Hem äta middag samt efter middagen fika och snacka lite med gänget.
Cyklar sen till Oscar vi ska se Leksand-Borås på s24 Han kan ju visa den på tvn vilket är mycket bättre än att sitta och glo på en liten dataskärm.
Äntligen tar Leksand tre poäng besegrar Borås med 3-0 utan att förta sig men det blir tre sköna poäng.
Jag glömde att nämna att på onsdag efter strålningen får jag träffa min läkare. Då får  jag väl veta mer om hur det blir i framtiden och hur länge jag blir sjukskriven etc.

God Natt vi hörs.

Söndag 25 september

Idag blir det hemma dag, Vi ställer in trädgårdsmöblerna i garaget grannen Göran hjälper mig att bära. Passar på att sopa rent i garaget nu när den var tom.
Vi cyklar till Anna och Jonas i Hosjö för vi är bjudna på middag där. Kul att få gosa med Lukas. Vi äter en jättegod middag fläskfile gryta stark också bra för då känner jag ej så mycket den bittra bismaken.
Väl hemma igen går jag ut och trimmar klart,
Imorgon bär det av till Uppsala sista veckan sen är det bara kvar två dagar kvar i nästa vecka. Ska träffa min läkare i veckan då får jag veta mer om fortsättningen och hur länge jag bör vara sjukskriven.

Gott folk vi hörs igen i nästa vecka  Carpe diem fånga dagen.

Lördag 24 september

Oj 3 månaderr kvar till julafton. Jaaaaaaaaaaa Mål Leksand 12,23 i andra perioden norsken Ken Andre Olimp gör 0-1 till Leksand. Shit 1-1 Timander utvisad,
Idag fick jag sova länge det var mycket skönt. Cyklar iväg 11.00 cyklar runt Varpan den längsta turen hitills, det gick bra men inte riktigt samma fart som innan, Fick gå uppför ett par backar.
Fan 2-1 till Mora 12 minuter i tredje perioden.
Handlar lakrits på Ica Maxi innan jag cyklar hem. Har en sån dålig smak i munnen det är strålningen och cellgifterna som gör det. Men enligt en annan patient på patienthotellet skulle lakrits vara bra och det stämde när jag käkade lakrits försvann den otäcka smaken.
Fan va trist 3-1 till Mora i öppen bur. Shit 5:e raka segern för Mora. Trots allt bra spel av leksand men fortfarande så svårt att sätta puckarna. Prestberg inte alls bra än.
Men det är två matcher redan i nästa vecka påmåndag och tordag fullpoängare där är vi med igen, Ingen panik serien är lång bättre att vara på tå i kvalserien. För i år ska vi vara tillbaka upp ur skiten till eliten. Heja LIF

Fredag 24 september

Idag bär det va hem igen den femte veckan i Uppsala är avklarad idag. Nu är det bara en vecka kvar samt två dagar sen är det slut det ska bli oerhört skönt. Dey som är jobbigast just nu är den otäcka metallliknande smaken man har när man äter.
Upp äta frukost metallsmaken kommer speciellt fram när man äter kolhydratrik mat såsom bröd.
Cyklar upp till strålningen  därifrån cyklar jag via Ulleråker tillbaka till hotellet. Vilar en liten stund innan jag går till gymmet för sista gången. Väldigt skönt att gymma känner att jag blivit mycket stsrksre på de tre veckor jag fått gymma gratis. Nästa vecka fpår det bli stavgång och cykling på träningsprogrammet.
Äter lunch packar ihop sakerna jag ska ha med hem. Går ut på gatan bussen är redan där in och iväg hem.
Skönt att komma hem.

På kvällen ser jag lite på matchen Troja - Södertälje. I skrivandes stund står det 6-3 till Troja  det är bara 3,5 minut kvar. Och venm har domineratb i Troja jo David Åslin varför gav du inte Åslin nytt kontrakt Tommy Salo där hade vi haft en lirare som kunde ha avgjort matchen mot Örebro.
Han har redan gjort Hattrick och vilka mål sen samt 2 pass  totalt 6 poäng.
Ett mål var rena uppvisning fint puck mellan nbena påp Södertälje backen in bakom mkasse upp med pucke på kluppan zorro fint och in bakom Södertäle målvakten-

Slut 6-3 till Troja bra av Troja och grattis David Åslin.

Torsdag 22 september

Åker med sjukhusbussen till Uppsala sover lite i bussen.
Vilar lite på rummet innan jag går ner och äter lunch.
Cyklar upp till strålningen där jag har sen tid 13,30. Kommer in direkt blir klar efter 10 minuter ung. Cyklar upp till Ulleråker för jag har tänkt gå på psykiska muset där som är öppet varje torsadag mellan kl 13.00 - 19.00. Jag går in öppnar en dörr på nedre botten. Där var en massa sjukhusninstrument samt annan medicinsk utrustning. Träffar på en trevlig dam i apoteksavdelningen. Där fanns en rad intressanta saker för en kemi-biologilärare.
Destillations apparat Scheles kolv han använde när han upptäckte syre. Många exempel på medicinalväxter och exempel på växter i den sk. signal läran. Ex skulle man äta stekt gulsparv mot gulsot, kidney bönor mot hjurbesvär. När hon för höra att jag är biologilärare säger hon det är min make också. Vad heter han frågar jag Andreas Ehn svarar hon. Andreas har jag träffat i Uppsala då det var Internationella Biologi Olympiaden det var han som organiserade den, och jag samt Oscar var med som funktionärer. Han är även mycket aktiv i biologilärarnas förening. Jag har varit kontakt person I Dalarna för Biologi Lärarnas förening. När frågar var all psykatriska föremål är får jag veta att det museumet är en trappa upp det här var medicinska museumet.

Väl där uppe blir jag väl mottagen av en värd som varit sjuksköterska på Ulleråker. Han berättar om byggnaderna om historien kring sjukhuset gamla behandlingsmetoder mm. Mycket intressant.

Nu måste jag sluta det är sent måste hoppa i säng. Ska komplettera den här sidan med mer text och bilder imorgon

Efter middag gymmar jag med Oscar i över 1 timme det var väldigt skönt.

God Natt nu

Onsdag 21 september Premiär i Tegrera Arena

Detta skrivs dagen efter för igår gick allt på ett snöre. Frukost sedan gymma lite vila lunch. Upp till strålningen tillbaka till hotellet, plockar i ordning väskorna ut, och iväg hem med sjukresebussen. Hem äter mat tar på mig matchtröjan, halsduk samt medicinen jag ska ta kl 8.  Annas Jonas kommer och hämtar mig, även Jonas och Marie hänger med de kom från Borlänge. Full fart iväg till Leksand. Vi kommer fram till Tre Kullor 18.30 där min mamma har fixat parkeringsplatser. Där träffar vi Ulf Forsberg Farfar Foppa Filip Forsbergs farfar. Det var ett kärt återseende. Nu var vi framme till det vi tummadepå att vi skulle vara då vi var inlagda på avd 85 Se tidigare inlägg- Tokiga leksingar sal 12

Vi sitter på sektion A2. Tyvärr hade man hittat på att byta sidor så nu fick vi samt klacken se hemmamålet i två perioder både i första samt sista perioden. Vi fick se många mål men tyvärr inte dom man ville se utan Örebros mål. Matchen är jämn Örebro tar ledningen två gånger men Leksand kvitterar. I sista perioden ligger Leksand på bra men får inte in pucken. Men ridå snyft slarv i egen zon 3-2 till Örebro det är 56 sekunder kvar. Leksand tar Time out målvakten ska ut. Men Pelle Prestberg gör en Indianer bakom ryggen till Conny Strömberg som lurar Pelle med ett rop. Pass fram och mål 4-2 till Örebro och det är mörkt. Det var dock en spännande och fartfylld match där Leksand spelade riktigt bra men var lite för inneffektiva runt mål. Hanses hade inte en bra dag borde ha tagit minst ett par av målen.  I sista perioden fick Filip Forsberg bara göra ett byte. Det tycker jag var dumt agerat av Christer då han är en riktig måltjuv.

Nu kommer Mora att få sota för det här på Lördag då blir det seger och revanch för våren debakel.

Klacken med ny klackledare.

Emil Nilsen avtackades för sina insatser för Superstars och för läktarkulturen i Leksand. En tjusig banderoll hissades upp på Norra stå.

Ulf och Jan-Eric på sina platser å premiären i Tegeras Arena. Ni lyckades att komma i form till premiären bra kämpat gubbar.

Efter matchen fick vi  träffa Filip Forsberg utanför spelar ingången. Han fick skriva sin autgraf på våra tröjor. Vilken härlig kille tack för det och för att du ställde upp och träffade oss efter matchen. Sen tog han sin cykel och cyklade hem häftigt.

Filip Forsberg nr 16 i Leksands If

Jan-Eric, Filip och Ulf utanför spelarutgången i Tegera Arena.

Jonas, Jonas Filip, Ulf och Marie utanför spelaringången.

Måndag20 september Tisdagen 21 september

Det blev inget inlägg måndagen den 20 september för nätverket var nere här på patient hotellet det är löst nu på morgonen tisdag 20 september. Det var någon i rummet där routern stod som dragit ut nätverkssladden.
Annars var gårdagen som vanligt sjukhusbuss till hotellet i hällande regn. Lunch och cykel upp till strålningen efter strålningen köa på provtaggningen för att ta veckans blodprov. De kollar varje vecka blodkropparna plus glukoshalten.
Efter det cyklade jag upp till SIBA för att byta ett coverskydd till mobilen som var felaktigt, cyklade lite vllse i Ekeby men kom fram till slut. Så jag fick en rejäl cykletur på ca 15 km.
Resten av dagen vilade jag på rummet så när som på middag och efterföljande fika och lång pratstund med mina med gänget här på patienthotellet.
Tisdag 21 september
Idag tisdag 21/9 ska jag snart gå till fotvården och få fötterna omsedda det ska bli skönt. Oj vad skönt det var det är första gången proffs tar hand om mina fötter. Känns lätt när man går nu ska bli skönt att gå till gymmet och gymma nu kl. är 15,40.

Söndag 18 september

Idag blev det en trädgårdsdag. Trimmade gräset framför häcken. Tog bot alla vissnade ärtplantor och tog ner stöden och rullade ihop dem. Sen var det potatisens tur tog upp de tre rader som var kvar det blev 3 fulla hinkar som hälldes i bingen i matkällare, Det räcker nog fram till jul skönt att ha garanterat ekologiska Hälsingårdspotatisar.

I potatislandet

På em gick jag ner vtill HBO för att uppdatera hemsidor, och för att lägga in veckans matsedel. Men det nya ipasseringssytemet ville inte släååa in mig. Sjukskrivna är kanske automatiskt portade. Ringde Per Paulsrud och fick veta att samma sak hände han förra helgen. Det bär nog Kommunfastighter som ej installerat det korrekt.

Lördag 17 septemeber

På fm cyklar jag och Elin upp till Ingarvet till Sängvaruhuet och köper en ny säng till sovrummet av märket Oscar, Vi fortsätter ner på stan kollar kyloch frys  på Elon. Vi cyklar ner till Slagggatan och ser Stina Wollters utställning på Galleri Se. Mycket fin utställning mycket sevärd.
Nu på em är det hockey som gäller. Rögle just nu 1-2 till LIf och bara 2 minuter kvar. Fy vad spännande håll det här nu  Lif. Skit 5-3 nu skit 2-2.
Förlämngning det blev 2-2 ett poäng bärgat ta nu bonuspoängen också Leksands pojkar..
Jaaaaaaaaaaaaaaa Ypiee Raffl gör 3-2 Leksand vinner . Fasen nu tar vi Örebro hemma på onsdag.

Här ett skön Yutube film me Raffl.

Intervju med Gabbe efter matchen

Lyssna på Raffl kom till Tegera Arena nu på onsdag den 21 september. Jag och Uffe Forsberg kommer  kom du ooch hej afram Leksand till en skön hemmaseger.

Fredag 16 september

Cyklar på fm den korta banan runt Hosjö Svärdsjövägen och gamla svärdsjövägen och hem ca 15 km. Det går bra dock lite långsammare taktlyssnar på Sticko Pers album kap farväl och Buddy Longway vilka härliga texter. När jag hör bröder kommer lite glädje tårar vad härligt att kunna cykla i solen en klar höstförmiddag. Bara för en månad sen hasade man sig fram i lasrettskorridoren med en gåstol. Livet är bra härligt Ta var på det Carpe Deim fånga dagen.
Passade på att handla lite när jag passerade Ica Maxi.

En smal bro att passera vid Hosjöholmen men allt gick bra gäller att hålla tungan rätt i mun.

Stannade en stund och njöt av forsen idag var det inga forspaddlare i strömmen.

Äter go lunch laxlasange en ny rätt Elin lagade supergott-
Sover lite efter lunch. Går ner till HBO uppdaterar några hemsidor kl var över 15 det var  öde i korridoerena.
Går hem via La Marina där jag köper en glass.
Sedan klipper vi gräset jag lägger också upp växter på komposten det blir tyvärr lite sent i19.00 innan jag blir klar, men nu är det fint i trädgården.

Torsdag 15 september

Efter frukost gymmar jag i trekvart. Cyklar sedan upp till Fyristorg hittar bra cykelväg via Flogsta det tog bara 30 minuter att tillryggalägga sträckan som mätte 6 km. Köper en Samsung smartphone på Siba. Cyklar tillbaka till hotellet äter lunch och cyklar sedan upp till strålningen. Snabbt ner igen på 5 minuter. Plockar ihop väskorna ringer och beställer buss till onsdagen då jag åker hem för att se premiären i Tegera Arena. Väntar på bussen utanför patient hotellet Duvan bussen är lite försenad. På vägen hem sover jag den mesta tiden så när som på att jag hinner läsa Aftobladet. Skönt att komma hem och få en lång helg nu är det bara 2veckor och 2 dagar kvar att avverka. Just nu i skrivandes stund är det 1dag 17 timmar 6 minuter och 24 sekunder till premiär matchen för Leksand mot Rögle i Ängelholm. Ypiie nu börjar säsongen heja LIF. Har beställt Viaplay sport så det blir att se matchen via datorn på Tvn i morgon det ska bli kul.

Onsdag 14 september

Slappar på rummet hela förmiddagen. Käkar lunch och cyklar upp till strålbendlingen 12,37 hara tid 12.45. Kommer dock in först 13.00 men det är ok det tar bara 10 minuter. Efter strålningen talade jag med en av sköterskorna om strålningen fick lite mer information. planerar att göra ett inlägg om strålning snart.
Cyklade via Ulleråker och ner på stan handlade lite på stan ett par shorts och två skjortor ett par hörlurar till Ipaden mm på Clas Ohlson.
Käkar Middag en kötfärslåda med curry jag käner smaken att det är gott men jag har hela tiden en konstig mettalisk smak i munnen till och med när jag dricker vatten känner jag den. Den beror på cellgifterna även strålningen kan påverka smaklökarna. Oj vaDd skönt det ska bli när man slipper äta alla pillren och få tillbaka smaken igen.
Nu är kl snart 20.00 daxs för kvällsdosen. Efter den går jag till gymmet för ett kvällspass ska bli skönt. Ha det bra alla imorgon åker jag hem över helgen ska bli jätteskönt.

Tisdag 13 september

Idag har jag väldigt tidig strålnings tid 9.00. Jag cyklar på bra nytt rekord bara 5 minuter upp till strålningen jag kommer som vanligt just in time. Frågar sjuksköterskorna omsåret i huvudet för det värkte lite i det i natt. Jag fick veta att det beror på strålningen att det är irriterat. Jag fick köpa en parfymlös hudsalva som jag smörjer in skallen med, lite hår har lossnat nu på höger huvudhalva.
Hela förmiddagen ägnar jag åt nyheten fågelmärlkning fick in nästan alla bilder innan comviccnnect ville ha mer pengar. De få bilder som är kvar lägger jag in på torsdag då jag kommer hem till Falun.
Miljöelever ringmärker fågel med Gittan Mattson
Vilar efter lunch sover lite grann. Det är bra för ikväll ska jag; Oscar och Marcus gå til Olearys och se Barcelona- Milan äta en bit och ta en öl det ska bli kul.
Innan Olearys gymmar vi i en timme det gäller att hålla sig i form. Efter strålningen cyklade jag via Ulleråker så att jag fick lite mer motion. Det gäller att hålla igång jag ska tilbaka så fort det bara går här kämpas det på. Det gäller att kriga på. Hoppas LIf krigar på nu på lördag i premiären mot Rögle.
På Olearys beställde jag två glas med vatten ett med litet i och ett fullt, servtrisen var lite fundersam men jag sa att det var till medicin, hon hängde med och kom ut med två shots glas med vatten.

Hulkun hyleken här slinker cortisonet ner.

Olja gör cancerbehandling värdelös

Se artikel i Aftonbladet. Olja gör cancerbehandling värdelös.

Måndag 12 september

Fick kasta i mig medicinen på morgonen då  taxibilen som hämtar mig till sjukhusbussen kom för tidigt. När vi närmar oss Uppsala vräker regnet ner. Som tur var blev det uppehåll när jag cyklar upp till strålningen som jag har tid  12,45. Idag ska jag också ta blodprov så jag går till provtagningen en kvart innan min tid på strålningen. Men det är 30 personer före mig så jag tar min nummerlapp 93 och går till strålningen. Men där är det dubbelbokat så jag får vänta till 12. Satan för idag ska jag äta lunch med Peter en patient kompis jag lärde känna på avd 85. Får messa han att jag blir sen. Efter strålningen kilar jag över till provtagningen oj shit det är nummer 95 inne nu och jag hade nr 93. Som tur är det nu bara 5 före mig det går hyfsat fort. Det blir en sen lunch på kines restaurang men det är fortfarande buffé mycket god mat. Nu är man ju rejält hungrig. Vi har en jätte trevlig stund pratar om allt möjligt inte bara om hjärntumörer.

Efter lunch jobbar jag med skolans hemsida gör klart veckans matsedel och börjar jobba på en nyhet om fjällvandringen åk 2 gjort i Idre. Samt en nyhet om fågelmärkning med miljöeleverna.

Käkar middag potatisbullar och bacon. Går direkt efter middagen till gymmet och gymmar med Oscar och hans kompis Erik som redan är där och gymmar. Gymmar en timma det går fint. Efter gymmet cyklar vi hem till Oscar och ser på träningsmatchen mellan Västerås och Leksand på s24. Leksand får dock stryk med 2-1 trots att de för matchen och har det bästa spelet. Filip Forsberg vår egen Foppa sätter reduceringsmålet i slutet av matchen. Men det är bara en träningmatch vi får nog se andra takter när serien börjar på lördag då LIf möter Rögle borta.

Söndag 11 september

Idag var det bara ved som gällde. Klyver all ved och bär in i pannrummet nu har vi ved så vi klarar nog två vintrar minst. Vi eldar bara i järnkaminen då det är som kallast samt för att det är mysigt.

Jan-Eric Klyver ved

Lukas är hos oss hela dagen eftersom Anna skjutsar farmor till Gävle det är 40 års jubileum i Maria kyrkan i Sätra den kyrka farfar Karl var kyrkvärd i. Jonas hade visningar av hus idag. Lukas är så go idag hittade vi en gammal synt som han kunde spela på det var jättekul. När en melodi satt igång satt han och vickde i takt med musiken.

Lukas och mormor kommer och tittar på då morfar klyver ved.

Jobbar lite med skolans GPS ska försöka få den i ordning med nytt år  inför miljöelevernas inventreing av fågelholkar i Rottneby. Men jag får den inte att hitta satteliter får inte igång den tyvärr.

Lördag 10 september

Jobbar i trädgården heka dagen. Klyver ved och bär in tre kartonger på fm- Klipper ner resten av potatisblasten som vissnat ner. T ar upp en rad potatis det blir precis en full hink. Efter lunch tittar jag på TV pucken Fredrik Forsberg Filips liilebrosa är med och spelar bra hela laget gör en jättebra match besegrar Göteborg och går till final.
Klyver mer ved på em två kartonger till får göra resten imorgon.  Farmor är här över natten Anna ska skjutsa henne till Gävle i morgon. På kvällen arbetar jag lite med hbos hemsida hemma fungerar det bra har ingen blockering av port 1350. Rättar till länkaran på HBO i media som inte fungerade eller var felaktifga nu ska allalänkar i HBO i media fungera.

SMS-inlägg

dsc00234 (MMS)

Fredag 9 september

På fm gymmar jagm igen på gymmet som heter puls och träning var nästan heltensam hela tiden-  En kille gymmade en liten stund och två tjejer kom in på slutet. Kunde öka vikterna  något allt kändes riktigt bra får utnyttja mitt gratis kort de två veckor som är kvar- Vill ju komma i bättre form så fort som möjligt.

Jag cyklande i gymmet tog bilden själv mot spegeln.

13.30 kommers sjukhusbussen till hotellet och hämtar upp oss som är där sedan åker den till akademiska sjukhuset och tar upp resten av de som ska hem till dalom över weekenden.

Skönt att komma hem Fick träffa Lukas och Anna en liten stund innan de gick hem. Jörgen Enberg tittade in en stund innan han gav sig ner på sutrströmmingsfest i personalrummet. Det var trevligt att snacka lite med han.

Elin hade fixat så att vi har fått låna en vedklyv av grannen Bosse Ägnas. Jag klöv tre kartonger och bar in oj vad lätt och fort det går jämfört med när jag  högg ved förra veckan. I morgon klyver jag resten så är all ved klyvd och inlastad i pannrummet inför vinterns kyla. Då kan vi elda braskaminen påmorgonen och mysa till
brasans sken och goa värme.

Torsdag 8 september

En trist dag det har regnat hela dagen. Cyklade snabbt upp till strålningen i regnet och lika snabbt ner igen fortfarande i regn. Gick och gymma på em i drygt en timme var alladeles ensam i gymmet kunde välja redskap utan att behöva vänta. Det kändes rikigt bra kunde öka lite på vikterna ska försöka gymma i morgon på fm också.
Käkade middag idag var det isterband och stuvade potatis riktigt gott. Efter var det fika på tredje våningen vi är ett gäng från Dalarna samt en från Hälsingland vi satt och pratade i över 1 timme.
Imorgon bär det av hem över helgen det ska bli skönt.

Onsdag 7 september

Går upp tidigt för kl 8,33 kommer Elin på besök med Intercity tåget från Falun. Det regnar när jag går och möter Elin på stationen tåget är nästan en halvtimme försenad. Vi går hem till hotellrummet Elin kan inte hålla sig utan efter ett tag börjar hon att städa och ordna om i rummet. Ställer undan resväskan och hänger in kläder etc.
Vi går ut och äter lunch på Korfu en grekisk restaurang nära hotellet. De har flera dagens rätter vi tar slottstek som var mycket gott. Jag cyklar snabbt upp till strålningen och tillbaka. På em efter att ha vilat lite enligt Elin så snarkade jag rejält går vi upp till slottet. Efter att ha gått runt hela slottet hittade vi Upplands konstmuseum som var vårt mål. De hade utsällningar i 3 plan första var om Uppsala Ekeby och dess konstkeramik mm. PÅ andra planet var det univeristetets samlingar många pampiga gamla tavlor. På nästa plan var det olika Upplands konstnärer från olika tidsåldrar ex. Liljefors med vänner det var mycket sevärt.

Elin kämpar sig uppför slottsbacken

Domkyrkan bild tagen från slottets baksida.

Slottsgården.

Efter att ha vinkat av Elin 19 26 på perrongen, går jag till mitt gratis gym. Det var första gången det var väldigt fräscha redskap. Motionscykeln hade en skärm där man kunde välja olika tvkanaler och medans man cyklade kunde man se på tv samtidigt. Inger det vore väl något för HBO s gym. Gymmar en dryg timme det gick bra fick dock minska på vikterna. Efter träningen gick jagb och åt på en Indisk restaurang det var buffe så jag är proppmätt nu men det var jättegott.
Får just nu hör på nyheterna i tv veta att Stefan liv har dött i en flygolycka tillsammans med hela hans ryska lag.
Tankarna går till hans fru och barn han blev bara 30 år en stor förlust för svensk  hockey.

Reuters nyhet

Tisdag 6 september

Idag fick jag gå upp tidigt för jag hade strålniings tid 8.30. Det småregnar på fm cyklar dock upp på 10 minuter. Idag fick jag ta blodprov också de måste hålla koll på blodkropparna och glukoshalten. Då går man till provtagningen det är nästan som löpande band 4 undersköterskor tar blodprov samtidigt på olika patienter. Cyklar snabbt ner för kl 10 ska jag beställa biljetter till premiären i Tegera Arena allt gick bra fick tag på 5 sittplatsbiljetter på sektion A2. Är nog lugnast för mig med sittplats  i dagens läge.
Äter lunch jobbar med hemsidorna efter lunch sover en liten stund. Cyklar min vända längs Fyrisån cyklar på bra för jag får en tid på 30 minuter förra veckan tog det 45 minuter och första veckan närmare 55 minuter så man har förbättrat kondisen lite.
Nu på kvällen är det fotboll nu måste de i alla fall vinna Heja Sverige visa vad ni kan nu.

Måndag 5 september

Upp tidigt åker med sjukhusbussen till Uppsala sover den mesta tiden i bussen. Cyklar upp till strålbehandlingen tar en lite längre väg via Ulleråker. Det går som vanligt på ca 15 minuter fick veta att fredag i nästa vecka har hela avdelningen studiedag så den helgen blir långhelg ledig fredag - söndag. Men då blir sista strålbehandlingen tisdag 4 oktober. Efter lunch försöker jag uppdatera HBOs hemsida fick just veckans matsedel men jag får det inte att fungera eftersom port 1352 är spärrad. När jag pratar med hotell personalen får jag veta att de ligger på Landstingets nät och portarna måste vara stängda. När jag kopplar in min comvic connect mobilt bredband modem och betalar 29 kr för en dag surf funkar det så jag lägger in vecka 36 matsedel. Jag lägger också in mer länkar på HBO i media också.
På kvällen cyklar jag till Oscar har med hans betyg från Gymnasiet och Högstadiet: Han ska ha dem för att söka ett stipendie man kan söka sista terminen man läser på Univerisitet och få en rätt bra slant jag tror det heter Molanders stipendie för studenter från Falun, kom ihåg det ni som ska studera, kan va rätt bra att få ca15000 kr sista terminen.

Hos Oscar ser vi en bra film han hade bakat pizza så vi myste med lite pizza en god öl och en väldigt bra film (True grit)

Oscars Pizza

Oscar i hallen i den lägenhet han delar med en kompis

Söndag 4 september

Cyklar en av mina gamla vändor på fm den kortaste, via Hosjö , Hosjöholme fram till Svärdsjövägen. sedan gamla vägen fram till Lugnet  och hem ca 20 km. Det gick bra inte samma tempo som i våras men det var skönt att cykla på en riktig cykel lyssna på gomorron Världen fram till 11 och sedan på Klingan i p2. Passade på att stanna vid Ica Maxi och handla när jag cyklade förbi.
På eftermiddagen kommer först Anna, Jonas och Lukas förbi de hade varit på babysim. Härligt att leka med Lukas och kosa med han Innan de hinner åka hem kommer Jonas och Marie förbi också väldigt kul att träffa dem.

Morbror Jonas leker med Lukas

Lukas äter lite youghurt hos mormor och morfar.

Lördag 3 september

Hugger ved på fm, Ser på fridrott efter lunchen sover en stund och går ut och hugger mer ved fram till kl6. Skönt att vara hemma till lunch åt vi stekt lövbiff med färsk potatis just upptagen från landet. Egna kokta morötter samt egen lök och bönor med olja och vitlök det var väldigt gott.
Ser på Everysport att Leksand besgrade Lillehammer med 5-2 och vann därmed turneringen ser bra ut inför premiären av allsvenskan.

Fredag 2 september

Idag blir det hemfärd dagen går fort strålning 11,15 till hotellet och käka lunch kom sent så de flesta rätter var slut. Fick ta bakad potatis med räkröra helt ok. Bussen kommer 13,35 och hämtar upp dem som åker från Hotellet. Kommer fram till Falun 16,35 där väntar en taxi som kör mig hem. Skönt att komma hem och ikväll blir det fotboll Ungern- Sverige kul go Sverige go.
Mustning av äpplen
Måste berätta om hur folk är väldigt hjälpsamma. Vi brukar varje äppel år lämna in äpplen för mustning hos Mats Ekdal. I år var det ju lite svårt för mig att köra upp äpplena till mustniing. Han håller till i första huset man kommer till om man åker upp vägen tvärs genom skidstadion skidfältet och upp för den branta backen. Men Mats han kom hit och hämta äpplena och körde tillbaka med dunkarna med must. Mustningen går så till att man stjälper ner äpplena i ett badkar med vatten där de tvättas. Sedan skopar han upp äpplen i must maskinen som pressar ut saften ill medhavda dunkar. Man får must direkt och från egen frukt till ett pris av 5 kr/l. Ni som har äpplen kan ju ringa och beställa tid för mustning. Mats REkdal 070-5756858

Nu börjar fotbollen Heja Sverige

Torsdag 1 september

Ännu en dag rätt lika alla andra dagar här. Vilar lite på fm cyklar upp till strålningen tar en längre väg via Ulleråker. När jag ska cykla hem regnar det men det är bara att rulla ner för backen så är man hemma. Vilar lite på em också men hinner med ett pass stavgång innan middagen. Jonas kommer på besök och äter middag med mig på hotellet. Han jobbar nu de sista dagarna på sitt jobb i Uppsala. Vi fikar efter maten och sitter på balkongen och snackar en hel del. Jobbar lite med en film från vårt besök i Pori i våras med miljöelever.
Pratar med Uffe Forsberg (gammel Foppa) på Skypen det börjar dra ihop sig till premiär matchen den 21/9.
. Vi kommer överens om att jag bokar blijetter till matchen. Det ska bli kul att se matchen och att träffa Uffe igen.
Han berättar också att Filips knä är ok nu. Lif är på turne i Norge och ska spela en minicup i helgen.