Torsdag 29 september

Upp tidigt käka frukost idag ska jag gå gula stigen har rätt tidig stråltid så jag bör komma iväg tidigt.
Jag frågar om jag istället för lunch kan ta med en matlåda. Lämnar in en lunchkupong och de ska fixa en skink och ostpaj till mig som jag kan hämta strax innan elva. Lämnar in två matlådor en har köpt på Clas Ohlson den andra på Ikea. Hämtar dem strax efter 11 cyklar snabbt upp till strålningen som går fort. Ner till hotellrummet byter om till träningskläder vädret är soligt och underbart varmt. Kommer iväg ca 12,45 då fick jag gpå tillbaka när jag kommit fram till Islandsbron för då kom jag på att jag glömt pajen. Cyklar upp till starten av Gula stigen. Börjar att gå de är rätt brant först rejält jobbigt med stavar. Första stopp blir på toppen av berget där det finns ett Engelbrekt monumennt där käkar jag pajen.


Sten Sture monumentet


Min lunchlåda


Jan-Eric käkar skink och ostpaj vid StenSture Monumentet.

Nu är klockan snart 12 är jättetrött Godnatt gott folk mer om gula stigen kommer imorgon.

Efter lunchen vid StenSture monumentet fortsatte jag vandringen längs gula stigen.
Kom fram till Geijers Dalen har fått sitt namn efter Erik Gustaf Geijer som tyckte om att vandra där.  Dalen är omgärdad av askskog.


Geijers Dalen


Det här är Alm inte Ask kul att det finns almar almsjukan har ju gjort att almarna också är
sällsynta i svenska skogar. Askar ser ut så här ASK Wikipedia
Mer om almar på alm wikipedia


Grijers dalen på väg upp till Pollackbacken.
Efter Geijersdalen kommer man upp till Polacksbacken Där fälten numera hyser får tidigare var det excersis område för olika regementen.

Passerar hus vid Pollacksbacken


Äng vid Pollackspacken


Här syns fåren beta vid Pollacksackens ängar där gula stigen passerar

Efter ängen passeras vägen som går in till Ångströmslaboratoriet. Nu har man Ulleråker åt öster och passera Kronoparken där finns många grova jättetallar många är över 300 år.


Pampiga tallar kanske 300 år i Kronoparken

Jag tog en paus längre in i Kronoparken. Klockan var då 13,35 begravningen av min svåger Svein i Kristiansand var då i full gång den började 13,15. Ni som följt bloggen vet att Svein hade lungcancer med även två hjärntumörer. Tyvärr låg dom så till att de inte gick att operera utan fick behandlas med strålning och cellgifter. Svein har kämpat i flera år med sin cancer. Vi pratade mycket i somras före och efter min operation och peppade varandra. Nu tände jag ett ljus och satt och tänkte på Svein och hans familj. Bad en liten bön, tankarna gick fram och tillbaka kom ihåg hur trevligt vi hade det när vi besökte kristiansand för ett antal år sedan. Vi kunde eller orkade inte med att resa dit på begraviningen. Vi åker dit så fort jag är helt återställd och besöker graven samt all släkt i Kristiansand.


Ljus som brinner till Sveins minne mitt i kronparkens skog.




Jan-Eric vid ljuset

Jag fortsätter vandringen och kommer ut till Rosendals fälten. Där finns i nor en ek och hassel-backe.


Rosendals fältet



Här hittade jag denna fina hasselbuske och några hasselnötter på marken.

Vid Bäcklösa går stigen över en liten bäckravin


Bäckravin vid  bäcklösa

Efter Bäcklösa vandrar jag på lite för det är fin stig nu och bra markerat. Tydliga stolpar dyker upp på strategiska punkter med pilar åt  vandringsriktningen.
Jag kommer fram till Ulltuna hagar ett öppet beteslandskap.



Ulltuna hagar



Ulltuna hagar med några fina enar.
Efter Ulltuna ängar kom jag fram till ett ställe där stigen delade sig jag tog den nedre stigen. Kom då fram till en väg korsade in i ett villa område. Men där fanns ingen gul stig. Fick ffråga några infödingar de var väldigt fredliga och vänliga. De visade mig att jag skulle följa vägen åt väster. Då kom jag fram till lilla Sunnersta jag hade gått söder om området jag skull ha gått norr om på den stigen hade jag kommit rätt. Där bör det skyltas bättre.


Lilla Sunnersta där bodde Marcus ett år.


Fortsatte sedan stigen genom ett skogsparti mellan Gottsunda och Sunnersta. Den mynnar i Gottsunda gripen som har stora öppna gräsytor.


Här kommer stigen fram till ängarna vid Gottsundagripen.


Vy över ängarna i Gottsundagripen

Efter Gottsundagripen passerade jag en skog Vårdsätra skog. Där lär finnas en rad olika trädslag som jättetujor, ädel och silvergranar. Jag såg inga av dessa träd läns stigen. Jag kom snart fram till bebyggelse och jag såg Mälaren jag hade nått slutmålet Skarholmen.


Mälaren vid Skarholmen

Kollade av på gpsn i mobilen hur långt jag gått det blev 14 km från hotellet och tiden var närmare 5 timmar. Dert var inte tal om att gå samma väg tillbaka utan jag tog buss 11 tillbaka till Uppsala.
Klev av strax nedanför Domkyrkan. Gick upp till Domkyrkan kl, var 17,50 kl 18.00 var det minnes mässa till Dag Hammarskölds minne. Jag går inne frågar kyrkvärdar om det är ok att gå in med ruyggsäck och stavar och det var det.
Tänder ett nytt ljus till Sveins minne han kan nog dela det med Dag där i himmlen.



Ljuset som jag tände i domkyrkan.

Det var en fin mässa med sång och musik och tal av KG Hammar som var riktigt intressant.
Efter Domkyrkan gick jag hem till hotellet och duschade. Jag hade fått ringa och avbeställa middagen så nu bar det ut på stan . Hittade en kines restaurang som hade middagbuffé. Gissa om det var en som lastade på mat på tallriken. De hade faktiskt en del mer orginal kina rätter som knaprig anka. Det var en propp mätt Jan-Eric som gick hem till hotellrummet och somnade mycket gott.











Kommentarer
Postat av: Håkan A

Hej där!

Ser dina bilder från gamla regementsområdet. Gjorde lumpen där på 60-talet. Har bedrivit exercis många gånger med befäl som gastat "MOT STUREMONUMENTET!!!" Lite nostalgi faktiskt.

Ringde dig för två veckor sedan men ingen var hemma. Försöker igen i dag. Skulle vara kul att ses!

Håkan

2011-09-30 @ 13:13:11
Postat av: Jan-Eric

Kul att du blev lite nostalgisk Håkan. Det var en fin tur.

2011-10-16 @ 19:34:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0