Torsdag 22 september

Åker med sjukhusbussen till Uppsala sover lite i bussen.
Vilar lite på rummet innan jag går ner och äter lunch.
Cyklar upp till strålningen där jag har sen tid 13,30. Kommer in direkt blir klar efter 10 minuter ung. Cyklar upp till Ulleråker för jag har tänkt gå på psykiska muset där som är öppet varje torsadag mellan kl 13.00 - 19.00. Jag går in öppnar en dörr på nedre botten. Där var en massa sjukhusninstrument samt annan medicinsk utrustning. Träffar på en trevlig dam i apoteksavdelningen. Där fanns en rad intressanta saker för en kemi-biologilärare.
Destillations apparat Scheles kolv han använde när han upptäckte syre. Många exempel på medicinalväxter och exempel på växter i den sk. signal läran. Ex skulle man äta stekt gulsparv mot gulsot, kidney bönor mot hjurbesvär. När hon för höra att jag är biologilärare säger hon det är min make också. Vad heter han frågar jag Andreas Ehn svarar hon. Andreas har jag träffat i Uppsala då det var Internationella Biologi Olympiaden det var han som organiserade den, och jag samt Oscar var med som funktionärer. Han är även mycket aktiv i biologilärarnas förening. Jag har varit kontakt person I Dalarna för Biologi Lärarnas förening. När frågar var all psykatriska föremål är får jag veta att det museumet är en trappa upp det här var medicinska museumet.

Väl där uppe blir jag väl mottagen av en värd som varit sjuksköterska på Ulleråker. Han berättar om byggnaderna om historien kring sjukhuset gamla behandlingsmetoder mm. Mycket intressant.

Nu måste jag sluta det är sent måste hoppa i säng. Ska komplettera den här sidan med mer text och bilder imorgon

Efter middag gymmar jag med Oscar i över 1 timme det var väldigt skönt.

God Natt nu


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0