Söndag 4mars Vasaloppet 2012

Väckarklockan ringe 7,20 på morgonen. Det är ju första söndagen i mars och kl.8.00 startar Vasaloppet.
Går upp sätter på tvn nere tar medicinen gör ordning frukost på bricka som jag tar med mig ner till tvn i gillestugan.
Kl. 8.00 startrar vasaloppet det är alltid lika mäktigt att se  när över 15000 åkare ger sig iväg mot målet i Mora.
Följer Jonas min son och Gunnar kollega, på nätet. De gör bra lopp bägge två.  Gunnar ligger på 1376:e plats i Evertsberg med en beräknad sluttid 4:58:46. Han har tappat lite från Smågan då han låg på 1245:e plats.
Jonas låg på 3929:e plats i Smågan fram till Risberg hade Jonas åkt upp sig till 3606:e plats I Evertsberg har Jonas plats 3486, han har nästan åkt om 500st från Smågan.
I täten paserar man just nu Hökberg Daniel Tunell är med i täten min favorit till seger.
Oj nu drar Jörgen Aukland upp ett ryck får en bra lucka aj aj aj. Aukland är 18 sek före klungan som jagar där är Tunell med. Nu är 6 löpare ifatt med Tunell i spetsen bara 7 km kvar det här blir spännande.
Jörgen Brink tar det i spurten 3:e raka segern oerhört starkt. Daniel Tunell tror jag blev tvåa.

Efter målgången byter jag om solen skiner och jag är sugen på att åka långfärdsskridskor. Åker ner till Hälsinggårdsbryggorna, det är strålande sol och fullt med folk i  banorna.
Jag åker över till FRämby udde rastar lite där äter en clementin och juter i solen. Allt känns bara bra så jag fortsätter att skrinna på det flyter på bra. J ag åker 8.7 km banan runt Drejstolen och Hellmansö. Åker in till stranden när jag rundat och kommit parallelt med  Drejstolen. Sätter mig och solar på en tuva vid strandkanten. Dricker lite vatten och äter en hårdbrömacka med goda Strandbro ägg ( Från Jonas och Maries Hedemora höns) med två sillbitar på det var gott. Käka också ett äpple och lite choklad Terragona. Det var skönt att sitta där och njuta i den varma solen.


mmmmm en god sillmacka med Strandbro ägg mums.

Efter en stund tar jag mig ut i banan och glider hem med god fart. Allt gick myccket bra det kändes helt ok
inte någon toppfart men med hyfsaqt tempo tog jag mig lätt runt 8.7 km banan.

Åker hen duschar och käkar lunch.

Hur gick det då i Vasloppet för Jonas och Gunnar.
Kollar givetvis hur det gick för dem då jaga kommer hem.

Jonas kommer i mål på tiden 5,44:08 och plats 3229. En jättebra tid och placering.

Gunnar som är lite av elit motionär kom i mål på  tiden 5:00:34 och 1246 plats, en mycket bra tid och placering som vanligt.


Sover middag efter lunchen i 1,5 timme ung.
Ser lite på tv en deckare skriver i bloggen. Ser på Viaplay när Malmö får stryk av Västerås det är nog goodbye Malmö. Bara 1 poäng mot Västerås 7 poäng, bye bye alla miljoner Stenbeck plöjt ner i Malmö.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0