Tisdag 31 januari

Går upp kvart över 6 ska vara uppe på blodmottagningen kl 9.00. Jag går upp till Lasarettet det tar ung. 40 minuter enskön promenad. Efter blodtrycks mätning och urin prov placeras jag i en säng och första påsen med ämnet Avastinsätts igång det innehåller antikroppar som förhoppningsvis ska ¨strypa blodtillförseln till cancercellerna. " Avastin innehåller det aktiva innehållsämnet bevacizumab, som är en humaniserad monoklonal antikropp. Monoklonala antikroppar är proteiner som specifikt  känner igen och binder till andra unika proteiner i kroppen. Bevacizumab binder selektivt till ett protein kallas VEGF (human vaskulär endotelial tillväxtfaktor), som finns innuti kroppens blod och lymfkärl. VEGF gör så att blodkärl växer i tumörer och dessa blodkärlförser tumören med näringsämnen och syre. När bevacizumab  är bundet till VEGF förhindras VEGF att fungera normalt. Detta förhindrar tumören att växa till genom att blockera  tillväxten av blodkärl som förser tumören med näringsämnen och syre.
Det tar 90 minuter innan allt har gått in i kroppen. Jag ligger och  och läser lite samt småsover lite.
Efter 90 minuter är det dags  för nästa dropp detär själva cellgiftet Ironecetan Actavis det tar en timme att få i sig. Här får man se upp förutom trötthet kan man få en rad biverkningar av detta läkemedel, diarré, svetningar, magsmärta, synrubbningar mm. Hitills har jag inte märkt av några biverkningar.
Under förmiddagen fick jag lunch pasta med god skinksås tack kära Landsting.


Här ligger jag skönt i sängen medans cellgifterna går in i kroppen

När allt är klart lämnar jag blordmottagningen kl är då nästa 14. Jag går Svärdsjögatan ner till Synsam och får galsögonen justerade. Jag handlar bananer och päron på ICA Falan. När jag kommer ut träffar jag Ola Hellman en gammal lollega från Svärdsjöskolan, mycket trevligt att prata en liten stund. När vi står och pratar dyker ett bekant ansikte upp det är kusin Märit. Vi kramas och pratar lite. Nu är det dags att åka hem med buss701. Jag visar upp kvittot från blodmottagningen då fick man åka gratis. När busen kommer till Koppartorget och jag går av känner jag mig lite hungrig så jag går ner till personal rummet för det är ju tisdags fika med god kaka idag.
Sitter där och fikar och snackar lite. Går sedan på arbetplatsträffen.

Mina tankar har denna vecka har ofta gått till min kära kollega Fredrik Adolphson som har fått en hjärninfarkt.
Han är hemma nu efter att legat på avdelning 29. Fredrik det finns bara en väg och det är att vi ska bli friska vi kämpar på krigare krigare.
Fredrik har sin fina humor som ni kan se i i hans blogg Adolphson.

Kommentarer
Postat av: Jan Danielsson

Hej,



Jag är en f.d. elev ifrån Svärdsjöskolan som hade dig som NO-lärare. Jag fick anledning att googla på dig och se vad du håller hus numera, och det här var ju inte det roligaste google-träffen man kunde stöta på när man undrar var någon har tagit vägen.



Mina lyckönskningar lär dessvärre bara ha placeboeffekt, men om det kan hjälpa det minsta lilla..

2012-02-01 @ 02:44:48
Postat av: Jan-Eric

Hej Jan visst kommer jag ihåg dig du hjälpte mig mycket med datorerna i skolan. Vet du att den läkare jag träffade på först och som skickade mig från vårdcentralen till akuten för skall röntgen var Anna Eriksson jag tror hon gick samma klass som dig.

Tack för uppmuntran än är det liv i din gamla magister jag kämpar på med nya sorters cellgifter nu.

2012-02-01 @ 14:55:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0