Onsdag 11 januari

På fm åker jag och Jonas långfärdsskriskor på Runn. Jonas kommer med Lukas som Elin går en promenad med i vagnen han somnar och sover bnästan två timmar skönt nedbäddad i fårskinnsfällen. Isen är kanonfin de har plogat och borstat banan ända bort till Storsund. Det går riktigt bra för mig men ingen större fart lite fisåkning bara. Jonas åker till Storsund jag vänder efter drygt halva sträckan och åker tillbaka på vägen tillbaka viker jag av och åker 9,1km banan hem, Solen skiner och det är helt underbart att glida fram över Runns fina is.


Här har jag kommit en bra bit på längs banan till Storsund


Så här fin var isbanan till Storsund

Miljöelever plockar Tallbarr
Efter lunchen går jag ner till skolan. Vi ska ut och skaffa tallbarr med miljöeleverna. Haraldsbogymnasiet är sedan länge med i Baltic Sea project ett Unesco projekt. där skolor runt Östersjön jobbar för att förbättra miljön i Östersjön. Ett av projekten inom Baltic Sea project är Pine-Needle project. Vi har varje år sedan 1991 samlat tallbarr från ett rent ställe (ute Karlsbyheden) samt från ett förorenat ställe ( nära Gruvan vägen upp mot Gruvriset). Vi skickar barren till vår vänskola i Merri Poori i Finland. De får via en firma där barren analyserade vad beträffar svavelhalt. Några barr körs också i elektronmikroskop då ser man skador på klyvöppningar mm. Fler skolor runt Östersjön är med men vi har varit med sedan 91 och det finns mätvärden på svavelhalten i Falun varje år sedan 91.
Kabare på HBO
 17,45 kommer goda vänner hem till oss Annette och Olle. Vi ska gå ner till Hbo för att se sista föreställningen av julkabaren 2011. Den föreställningen är öppen för allmänheten. Innan kabaren kan man äta pizzabuffe i cafeterian pizzabbitar från vår pizzeria La Marina. Vi äter pizza och myser vid ett bord ett trevligt initiativ. Kl 19,00 börjar föreställningen som körs i snabbt tempo. Det märks att de genomfört kabaren flera gånger nu går det mycket smidigare än när jag såg den på julavslutningen. Jag njöt ja vi alla njöt av den proffsiga kabaren.
Leksand spöar Bofors(BIK/Karlskoga)
Hade lite koll på matchen Leksand BIF/Karlskoga (Bofors) via everysport i mobilen. Kabaren slutade strax innan period 2 var slut Leksand ledde då med 3-0 oj va bra. När vi kom hem hann jag se sista perioden på Viaplay. Leksand gör då först 4-0 och senare islutet av perioden gör Tobias Forsberg 5-1. Linus Person gammal leksing hade dpå tidigare reducerat till 4-1 för Bofors. Men 5-1 var spiken i kistan och Leksand tar hem 3 vikiga poäng och tar tillbaka tredje platsen rån Västerår och knappar in 3 poäng på tvåan Bofors. Bar gjort leksands pojkar nu gäller det att köra på resten av serien inga svackor i år får vi hoppas utan Krigare Krigare vill vi se.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0