Lunchen måndag 11 juli

Så var det dags för lunch idag blev det kokt fisk med räksås och potatis. Den var alldeles usökt.
Här ser ni hur det ser ut den här matsedeln ligger på respektive matbricka. Noga med innehålet.

Idag satt jag och pratade med den gamle örlogskaptenen som jag blev bekbnt me igår kväll i dagrummet. Jag har ju själv gkjortt lumpen i marinen så det var riktikgt kul att snacka lite. Han hjälpte mig minnas en sak jag hade glömt.
Tidigare luncher med grabbarna berättade jag att jag gjorde lumpen som sjukvårdare i Flottan, vad ska kommande grabbar snacka om nu när våra politiker har skrotat värnplikten och vårt folkförsvar ?

Marinens sjukvårdsskola KA4
En mycket bra utbildning vid marinens sjukvårdsskola KA4 Göteborg. Den motsvarade en undersköterskas utbildning en del av killarna fortsatte inom sjukvården. Man fick göra en rejäl praktik på sjukhus min praktik gjorde jag på Mölndals lasarett i olika avdelningar, vårdavdelning, operation och akuten. Jag har faktiskt fått sytt ihop en dansk långtradar chaufför en gång givetvis under ledning av läkaren. På vård avdelningen fick jag känna på dagliga slitet med bäcken torka stjärtar med mera. Jag kommer så väl ihåg en episod då jag fick mycket beröm av den ordinarie personalen.  På avdelningen fanns en äldre kvinna som vägrade att gå att duscha hon kom utifrån öarna någonstans. Jag skojade med henne och kallade henne farmor och fick god kontakt med henne, hur det var jag lyckades få ut henne i duschrummet och hjälpte henne med tvätten. Ni skulle se minen på syrrorna men jag fick mycket beröm.Det som var mest spännade var operationerna att få vara med och assistera det minns man än idag.

Nu och då
Hur är det nu ja ganska likt men nog märks det att svensk sjukvård har gått framåt. En stor förändring har jag märkt direkt och den är jag mycket glad över att den har genomförts. Det finns inget rökrum det är borta och det för alltid mycket glädjande för en lärare som jobbat mycet med SANT på högstadiet i Svärdsjö.Då var rökrummet vattenhålet där pustade man ut tog igen sig för det var ju helt legalt att ta en rök.

Vi diskuterade lite försvarspolitik vi är rätt eniga om att den gamla folkförsvaret med allmän värnplikt är bättre än en stående arme. I lumpen blandades alla samhälsklasser i uppgiften att försvara vårt land.Inga värnpliktiga soldater skjuter ner sitt eget folk se Egypten.

Syster kommer

När jag just ska publicera detta inlägg kommer syster till bloggredaktionen som sitter i dagrummet. "Jan-Eric jag vill ta några prover på dig Ypiiee nu blir detkanske operation i morgon. Vi får gå inpå rummet så klart. Vilken sida är bäst säger syster. Det vet jag säger jag det är högra venerna de kom vi på när vi övade att ta sänka på Marinens sjukvårdskola. Jag hade så fina vener att sticka i så det blev många stick där. Det fanns dock någon mer som hade hyfsade vener för jag minns väl att jag fixade att ta sänkan väldigt väl. Jag tror det var skåningen. Skåningen tjänstgjorde sedan i Karlskrona och tog där blodprov på inryckta han berättade för mig att de alltid hade madrass redo för dt var ofta någon som svimma ofta var det rät så kraftiga-
Tänks så associationerna hoppar runt i hjärnan associationbanorna verkar vara helt intakta skönt.
Oj upslag till ett nytt inlägg det ska jag spåna på.
Skönt hoppas det blir operatoion imorgon
Nu kom läkaren det blir operation Ypiiee.


Kommentarer
Postat av: Mackan

Ja, alla borde göra lumpen! En mycket bra livserfarenhet!



2011-07-11 @ 13:54:52
Postat av: Cecilia

Hej!

Hemma igen från Karlstad. Hugo kom i natt från Gotland. Han och kompisarna har haft det toppen. Han tänker på dig och hälsar så gott (han har inte haft tillgång till dator på hela veckan med har fått rapporter från mig om hur du har det.)

Jag fortsätter följa dig på bloggen. Hugo kommer också titta in på din blogg lite senare idag.



Kram



Cecilia

2011-07-11 @ 14:08:15
Postat av: Jan-Eric

Kram hälsa Hugo att han får se tumören i höst på Biologi B lektioner när vi behandlar cytologin.

2011-07-11 @ 14:10:35
Postat av: Anna och Elin

Hej pappa! Nu har jag visat mamma din blogg, men vi hann inte titta klart för Lukas vaknade, så jag ska visa henne resten en annan dag. Va kul det var att se hur det ser ut på avdelningen! Men mamma tyckte det bästa var att få titta på dig! Nu har jag varit ute i landet och plockat jordgubbar, blev en hel skål! Såg att persiljan faktiskt börjat komma upp, men de är små fortfarande. Det behövs verkligen att rensa landet! Va bra att ni får hjälp med det. Är massor av ogräs, och nog ganska tungt för mamma att rensa allt själv!



Vi ringer upp dig med skype ikväll när Lukisen ska äta middag!



Stor kram



Anna och Elin (och Lukas)

2011-07-11 @ 14:38:43
Postat av: Jan-Eric

Va bra nu blir det operation de hade via redan tagit blodprover min läkare kom förbi.

Yppiee många kramar och pussar från Jan-Eric

Kul att komma hem en sväng via Skype.

2011-07-11 @ 15:24:27
URL: http://hjarntumorresan.blogg.se/
Postat av: Christina

Äntligen! Ändrar de sig igen får du måla plakat och demonstrera i korridoren.



Hoppfulla kramar från Christina

2011-07-11 @ 16:06:37
Postat av: Jan-Eric

Nej jag motionerar runt men inga plakat. Akuta fall går före det är självklart. Va kul ni hade i Ovan-Myra så mysigt.

Kram Jan-Eric

2011-07-11 @ 21:00:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0