Får prata med min kirurg nu vet jag. Operationen blir av imorgon fredag 8/7

Torsdag 7/7 på förmiddagen får jag tala med min kirurg han som ska operara mig. Han kommer in till mitt rum han hälsar och vi går in till ett kontorsrum med dator jag slår mig ner bredvid honom och han börjar förklara. Datortomografi bilden över min hjärna tonar fram.
Tumören sitter  i tinningen en högersidig parietemporal tumör med med en mer solid portion inom övre delen. Ni ser den som den vita klumpen att den öär så intensiv vit förklarar kirurgen att den är vätskefylld.man ser också stråk i hjärnan svagare vita fält som är kraftiga ödem som bildats man ser också utslätade hemisfärfåror. Förrändringen mäter cirka 75 mm i ap, 45  i bredd och 40 mm i höjd. En rätt stor tumörmen storleken beror på att den är vätskefylld.
Kirurgen tar fram en ny bild denna gång en som tagits i magnetröntgen efter att jag fått konrast vätska.
Nu från annan vinklel det svarta indikerar också att tumören är vätskefylld.
Kirurgen kommer att gå in från vänster där det är som smalast. Nu gäller det att tumören är godartad det ser man först när man har plockat ut den.
Det är också bra om man är en skarp gräns mellan tumörvävnad och frisk vävnad så att man kan skära bort all tumörvävnad. Jag har själv sett preparat som vi fått från Patologen i Falun till Haraldsbogymnasiet exempel där tumörceller växer in i frisk vävnad. I bröstet går det nog att ta med lite frisk vävnad när man skär bort tumören men i hjärnan är det ju förståss omöjligt. Man vill ju inte ha bestående hjärnskador.
Opertionsläkaren talar just om det att det alltid finns en liten risk för bestående skador. Eftersom tumören sitter i högra hjärnhalvan så kan det innebära delvisa förlamninga på höger sida. den ligger också nära synbanor så det kan också finnas risk för synnedsättning på vänster öga eller i vänster synfällt. Det kan till och med vara att jag redan nu har en sådan beroende på trycket där.
Vad kan man nu göra om alltid inte går att ta skära bort. Det kan bli fråga om en ny operation man kan också skära bort med gammakniv går man in med gammastrålning och skär bort.
Är det en elakartad tumör kan det blir det aktuellt med strålning och cellgifter.
Nu är det bara att vänta och jag hoppas att allt går att ta bort och att tumören är godartad. För själva operationen har jag inte det minsta oro för den kommer att gå perfekt min kirurg är erkänt skicklig och jag är i mycket god kondition alla värden är perfekta. Koagulerings tiden mycket kort det testades innan.Låg glukoshalt normal temp lågt blodtryck mm.
Inställningen är positiv ut och kämpa jag ska tillbaks till säsongstarten.

En kanske underlig fråga

Innan vi säger adjö kommer jag med en begäran eftersom jag är biologilärare vill jag gärna ha så mycket med mig från operationen jag kan få för att använda ilektionerna i biolog B då vi jobbar med hjärnan och nervsystemet. Jag undrar om det går att få digitalbilder från själva operationen. Det verkar vara svårt det går kanske att få bilder från det mikroskop som ska användas vid själva operationen.
Och till slut skulle jag kunna få med mig en bit av tumören i formalin för att kompletera våra biologiska samlingar. Vi har preparat med tarmcancer och bröstcancer men ingen hjärntumör. Själva tanken känns skön att jag kommer att lämna kvar en del av mig på min kära skola för framtida nytta för kommande generationers elever. Kanske Lukas en dag får se morfars tumör på en biologi lektion i Biologi2 eller vad kursen då heter. Vem vet de som lever får se. Nej nu blir nästa besök att prata med narkosläkaren. Och snart är det ju lunch klockan är snart 11.
Allt är gott det här kommer att gå bra.

Kommentarer
Postat av: Karin Strömberg

Lycka till imorgon nu och hoppas att tumören är godartad! Hälsning och lycka-till-kram från USA (är här sen 3 veckor och blir 3,5 vecka till hos pojkvän Steve i Indiana)!

2011-07-07 @ 20:15:06
Postat av: Jan-Eric

Tack karin i höst ska vi fortsätta att kämpa för skolan det lovar jag och för vår gemensamma välfärd. Ha det skönt i Usa New York är en underbar stad. Var där en gång med kollegor från Svärdsjöskolan. Vi besökte en skola på Manhattan. Det var en helt fantastisk vecka. Kram Jan-Eric

2011-07-07 @ 20:18:53
Postat av: Karina Bäfver

Ja, ja, jag är inte förvånad att du vill ha med dig till skolan...

2011-12-16 @ 23:16:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0