Akademiska sjukhuset neurokirurgen avdelning 85E

Fredag morgon den 1 juli. Oscar skjutsar upp mig och följer med mig till avdelning 23 Falu lasarett. Jag anmäler mig "501017 Hagberg tillbaka efter permission". Får med mig remisser i ett brunt kuvert som neurokirurgen i Uppsala ska ha. Vi går ner till entrén där bussen står och väntar det är bara att gå in anmäla sig och ta en plats. Resan till Uppsala flyter på fint bussen stannar utanför 85 ingången det är bara att gå in ta hissen upp till avdelning 85E. Är där i god tid före kl 12. Oscar och Fia har åkt tillbaka till Uppsala i sin bil samtidigt. Så när jag sitter i dagrummet och väntar kommer Oscar upp och vi sitter och pratar i dagrummet. Nu blir jag hämtad till läkaren som ska skriva in mig. Det blir nya neurologiska tester stå på ett ben, gå på tå, gå på häl, ta växelvis höger och vänster pekfinger på näsan, test av reflexer. Jag pratar om möjligheten att få permission nästa dag det är ju Peace and Love och Hoola Bandola, Bob Dylan med flera ska ju uppträda och jag har bijett sedan länge tänk få se en sån legendar som Bob Dylan live wov i Borlänge. Jag försöker med allt säger att jag ska en av Sveriges absolut skickligaste hjärtläkare med mig hela tiden. Cecilia min kära kollega hade lovat att jag skulle få följa med henne och hennes man Christer som är en mycket skicklig hjärtkirurg på Falu lasarett. " Ja jag ska försöka säger min läkare som är en ung AT läkare men det är inte jag som betämmer du kommer att få besked senare". Jag fick också fylla i ett häfte med en massa frågor. Det var en fråga om speciell etnisk religös tillhörighet vad skriva där Jo förtås Leksing. Oscar skrattar gott men han förstår han är ju en lika stor leksing som jag.

Rum 12 sängplats 1
Nu hade jag fått plats på ett rum det blev nr 12-1 jag har en rumskamrat där Stig. Han är 80 år har redan opererats en gång i hjärnan på ena sidan nu väntar han på operation i hjärnan från andra sidan. Han är från Norberg vi pratar lite om gruva och gammal bruksmiljö. Jag berättar också för honom om var en vägskylt från Norberg hamnade en gång. Vi hade tidigare en lärare på Haraldsbogymnasiet som heter Bengt Norberg. När en av hans klasser tog studenten åkte några ner till Norberg och tog med sig en vägskylt med namnet Norberg. De var också ute i Bengtsheden och tog en skylt. Längst fram på deras studentflak kunde man läsa i vägverkstext BENGT NORBERG. Stig skrattade gott åt det, tilltaget är nog preskriberat nu.


Kommentarer
Postat av: Karina Bäfver

Kommer ihåg den studenten väl...

2011-12-16 @ 22:58:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0