Torsdag 15 december

Mår bra åker med sjukbil upp till blodmottagningen.Blodprov tas och efter några timmar kommer svaren.Trombocyterna har vänt och ökat,men vita blodkkropparna hade minskat. Jag får nu ta sprutor med medicin som stimulera bildandet av vita blodkroppar av typen granolycyter. Medicinen heter zarzio den består av 5 sprutor jag ska ta fram till och med måndag. Första sprutan tog jag själv på avdelningen under systers överinseende. det var inga problem för en sjukvådare i Flottan som gått sin utbilning på Marinens sjukvårdsskola KA4 i Göteborg. Jag har till och med då jag gjorde praktik på Mölndals Lasaretts, akut sytt ihop en skadad dansk långtradarchaufför. I benmärgen produceras ca 300 miljarder blodkroppar varje dag. De vita blodkropparna ingår i vårt immunförsvar. Produktionen av blodkroppar utgår från de s.k. hematopatiska stamcellerna. en rad tillväxtfaktorer styr och kontrollerar produktionen av blodkroppar och påverkar omogna celler att utvecklas till mogna och gungerande blodkroppar. Zarzio är en tillväxtfaktor som stimulerar produktion av en viss typ av vita blodkroppar, granulocyter. dessa finns i olika typer som ingår i vårt immunförsvar och är viktiga för kroppens försvar mot bakterier och svampar. Zarcio binder till speciella ytreceptorer på de blodbildande cellerna och kan på så sätt reglera och öka antalet antalet cirkulerande granulocyter i kroppen. Väntar länge på sjukbilen måste ringa sjukresor första bilen hade vänt men en ny var på väg. Vilken tur att jag fick mat på avdelningen ärtsoppa och pannkaka det var jättegott. Men efter 1,5 timmar kommer bilen jag hinner faktiskt skriva en del på det här inlägget från min Galxy telefon då jag lyckades logga in på patientnätet. Går ner till skolan efter en kort tupplur. Men mina projektarbetselever hade gått hem efter ett prov. Jag får roa mig att lägga in 5 kvitton från deras forskarskola på programmet pssjälvservice. Det tog över 2 timmar puh. Jag får lägga ut det de har handlat för över 1000 kr de ska inte behöva ligga ute med så mycket pengar. det är nog en bra motivation att komma på mötet i morgon. på kvllen jobbar jag lite med vårt julblad vi brukar skicka ut till släkt och vänner. jag jobar lite med filmen om årets Lucia 2011. Oj ser just på sortnyheterna att David Via har brutit benet inte så kul för Barcelona och Spanien. dessutom har Harald Lyckner fått sparken från Mora. det kanske kan vara någon att värva till Leksand Salo så kan du sparka dig själv efter 3 raka förluster på hemmais.

Kommentarer
Postat av: Anonym

DET STAVAS HEMATOPOETISKA!!!

Svar: Tack för all uppmuntran Sara det vörmer.
Jan-Eric Hagberg

2012-06-13 @ 13:15:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0