om Strålning

Strålning (mera kommer strax inlägget klart 2 januari)

Varför strålning
Den strålning som används vid strålbehandling är av samma slag som solljus (fotoner) fast med mycket högre energi.Tack vare den höga energin bildar strålningen elektriskt laddade partiklar i det område av kroppen som ska behandlas. partiklarna kallas joner och därför benäms strålningen joniserande strålning. Strålningen leder också till att det bildas fria radikaler i vävnaden och dessa orsakar skador i arvsmassan DNA. Det är just dessa DNA-skador man vill åstadkomma. Skador i tumörcellernas arvsmassa är grunden för strålbehandlingens effekt.
Skador i arvsmassan repareras ofta, men tumörcellerna har sämre förmåga att reparera sig än friska celler. Därför dör tumörcellerna medan de flesta friska cellerna överlever.

På mottagningen

Fixering
Det är väldigt viktigt att exakt samma område strålas från gång till gång. För att underlätta det tillverkar man olika typer av fixeringsutrustningar.
Jag som hade en tumör i hjärnan fick ett plastnät överhuvudet som formades exakt efter mitt ansiktes och huvuds form. Under strålbehandlingen hjälper masken mig att hålla huvudet alldeles stilla. Den spändes fast och satt rätt hårt ibland var det litet jobbigt att bara svälja det var nog det som var lite obehagligt med strålningen annars märktes inget annat.


Här ligger jag fastspänd med min mask lägg märke till märken på masken som hjälper systrarna att ställa in strålningen rätt.
Datortomografi
Innan strålningen påbörjades gjordes en datortomgrafi. Det är en slags röntgenundersökning där man kan ta detaljerade tvärsnitts bilder av kroppen. . Med hjälp av den informationen kan läkare sedan avgöra vilket område som ska stålas, samt vilka områden som ska undvikas för att skona känsliga organ. Eftersom min tumörceller ligge i höger hjässa är det gona som måste skyddas.
Simulering
Innan strålbehandling kan startas simuleras den i en så kallad simulator. Mitt fall gjordes en skiktröntgen i samma maskin som strålningen sedan utfördes. Det var nu som masken formades exakt. Eftersom det är simuleringav den egentiga behandlingen ska allt göras på samma sätt som vid kommande behandlingar. Därför anväder man sig av de fixeringsanordningar man tillverkat. När patienten kommit i rätt läge, kontrollerar man med hjälp av genomlysning att strålbehandlingsfältet stämmer med den individuella dosplanen.
Idag blir det allt vanligare att patienterna startar sin behandling direkt i strålbehandlingsapparaten utan föregående simulering.
Skiktröntgen
jag tror inte det var någon simulering för mig.
Däremot gjordes en skiktröntgen i samma apparat som strålningen utfördes. Utifrån den gjordes masken färdig formades efter huvudet och ansiktet. Markeringar för strålinställningen gjordes på masken se bilden ovan. Data från den gick in till datorprogrammen som sedan ställde in strålningsriktning mm.

Jag strålades från två håll.


Här ser vi hur jag ligger i det ena läget strålningen kommer då från sidan.


Här ser vi hur strålningen riktas från sidan ( bild ritad av syster på strålningen) lägg märke att inga strålar passerar ögat.

När den strålningen är klar kommer systrarna in och svänger mig 90 grader nu strålas jag framifrån och bakifrån.


Nu är jag svängd 90 grader och strålningen är nu framifrån och bakifrån.


Här ser vi strålarna framifrån och bakifrån.



Här ser vi laser ljuset som hjälper sjuksystrarna att ställa in strålningen. Som ni ser är korset exakt på det stället där det finns ett kors markerat på min mask. Se bilder längre upp.


Utanför rummet kontrollerar strålningspersonalen allt via kameror inne i strålrummet. Man ser också
dataprogrammet som styr strålningen på skärmarna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0