Julafton 24 december

Vaknar på morgonen vid spisen står min och Elins strumpa vi brukar lägga i lite smått där på skoj. Oscar och Marcus har traditionellt varsin strumpa vid sina rum.
I vår strumpa fanns varsin trisslott två deckare en påse skumtomtar samt en leksandsfigur en liten älg i leksands färger en special present till mig själv. Ungefär samma saker låg i Oscar och Marcus strumpa dock ingen deckare.


Här ser vi min och Elins strumpa vid braskaminen.


Så här ser LIF gubben ut. Jag köpte dem av en patients fru då jag bodde på patient hotellet i Leksand.
Hon håller på med lite konsthantverk och är förståss leksing. Jag har visat Lars Andersson i Starshop figuren ifall det skulle vara något för dem.


Jag hade beställt en gubbe med nr 16 till mig. Det är som ni vet Filip Forsbergs nr i Leksand.
Ni får inte misa jvm där han är med det kommer att bli många bra matcher. Jag är övertuygad om att våran foppa kommer att göra succé i Kanada under Jvm.

Det var en sådan här gubbe Farfar Foppa fick i julklapp av mig.

Jag, Oscar och marcus går en liten promenad på fm. Efter dusch och påklädning åkeer vi iväg till Jonas och Marie i Strandbro Borlänge där vi ska fira jul i år.
När vi kommer fram strax efter 13.00 bjuds vi på lutfisk med vitsås oj vad gott det var. Vi får även efterrätt apelsinris med en kolapepperkaka även det väldigt gott.


Här äter vi lutfisk vid sora bordet i vardagsrummet hos Jonas och Marie.


Efterrätten ris ala Malta mmmmmmmmmmm så gott.

Efter maten sover jag middag i nästan 2 timmar sover över kalle Anka vaknar kl fyra. Går ner i gillestugan där braskaminen var i full fart och där de andra satt och såg på tv.


Anna Marcus och Lukas i tv soffan.

När jag  skulle gå upp till övervåningen blev jag lite vimmelkantig, jag fick stödja mig på Oscar då jag gick upp. Men efter lite mat farmors köttbullar och ett glas avatten samt två panodil blev det bättre.

Nu var det dags för julbord. Och vilket julbord vi fick det var olika kål sortet , brunkål , brysselkål och grönkål. Vi fick västerbottenpaj, Jansons, omellett med kantarell stuvnig, farmors goa köttbullar, fallafel,prinskorv, julkorv, inagd sill, fyra olika sill sorter, gustavskorv, julskinka, gravad lax, gott bröd mm.



Här ser vi ett av borden med en massa läckerheter västerbottenpajen närmast i bilden.


Här ser vi det andra bordet med sillsallad (farmors) julskinka, inlagdsill, gravad lax mm


Här ar Jan-Eric för sig av julbordet mums.


Efter att vi ätit oss proppmätt av all den goda maten. Var det dags för tärningskast runt julklapparna den som först fick en sexa fick välja julklapp först. Sen kastade vi tills alla fått sexa och en juklapp. Och så fortsatte vi tills alla fått tre julklappar.


Lukas och Anna öppnar julklappar.


Jonas har tagit en klapp

Vilken fin julafton vi fick i Strandbro hos Jonas och Marie. Tusen tack ddet var helt fantastiskt kul och jättegott.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0