Fredag 30 december

Vaknar halv sju med hjärtklappning oj jobbigt tar två tabletter inderal som är en betablockerare. Det blir lite lugnare ett tag en det släpper inte. Efter fyra timmar tar jag två tabletter igen men det släpper inte. Ringer blodmottagningen och frågar om jag ska ta de 12 cortison tabletterna jag tar under den cellgiftskur jag tar denna vecka. Ja det går bra säger läkaren på blodmottagningen. Jag tar alla cortisonet helekun hulukun.
Går in och vilar på sängen kl är lite över 12. Och plötsligt upphör hjärtklappninge Hurra va skönt.
Nu kan jag gå på hockey i kväll i Tegera Arena och se Leksand spöa Södertälje istället för att ev. besöka Akuten.


Så här på årets näst sista dag tänker jag saxa en artikel ur den utmärkta publikationen Hagbergs Julblad med händelser från det gågna året.

 Jan-Eric kämpade för skolan
Under våren kämpade Jan-Eric för skolan. Höga politiker hade fått för sig att flytta in en högstadieskola till Haraldsbogymnasiet. Naturvetenskapliga programmet skulle flyttas från kalas fina lokaler till undermåliga lokaler ej tillräckliga på Lugnet gymnasiet.På ett stort möte som skolchefen hade i Kristine hallen för all gymnasipersonal. Får jag ordet och säger följande. "Jag heterJan-Eric jag är lärare. Jag har vid utgången lagt ner namninsamlings blanketter". "För satsning på skolan och stoppa slakten av den kommunala gymnasieskolan"

Många skrev på och efter några dagar hade en majoritet av de anställda i Falu Gymnasium skrivit på min namninsamling. Namninsamlingen lämnades över till Skolnämnden som hade sitt möte i Åkerblads hotell i Tällberg. Jan-Eric gick i en en-mans demonstration från Majstången till Åkerblads. Tv4 nyheterna filmade och gjorde intervju likaså radio Dalarna. Jan-Eric fick komma in på skolnämndens möte och prata samt lämna över namninsamlingen.


Jan-Eric i enmans demonstration i Tällberg från majstången till Åkerblads.

Och hör och häpna en majoritet röstade för upprustning av Högstadieskolan ingen flytt till vårt gymnasie. Men segern var inte i hamn än. För kommunstyrelsen ska besluta om ökade anslag till skolan. I kommunstyrelsen fanns politiker som ej ville upprusta Högstadiesolan de agrumenterade för att de ej var för mer tegel och betong. När Falu Kuriren intervjuade mig och frågade vad jag skulle göra då. Sa jag direkt" Jag kommer att demonstrera runt Stora Torget i Falun varje fredag efter jobbet kl 16.00 tills kommunstyrelsen har beviljat de pengar som behövs".


Jan-Eric med flera vandrar runt Stora Torget den första fredagen

Jag behövde bara demonstrera tre fredagar, och jag var aldrig ensam som mest var vi över 50 st deltagare.
Nu var segern i hamn.Och i slutänden blev vi på Naturvetenskapsprogrammet kvar på Haraldsbogymnasiet. En skön seger för oss alla så väl för gymnasiet som högstadiet.

Kommentar till det ovan innan jag startade namninsamlingen kände jag en förtvivlan över vår situation. Det kändes som om jag inte gör något i alla fall ett försök att kämpa emot kommer jag att få ångra det resten av mitt liv. Harlsbogymnasiet och Naturvetenskapsprogrammet betyder så mycket för mig. Jag har med varje dag gått till arbetet på HBO.

Leksand vinner över Södertälje med 3-1
Oj vilken härlig vinst. I början av första perioden dominerade Leksand totalt borde ha gjort 3- 4 mål då istället gör Södertälje mål på sin första riktiga målchans.
Efter det målet kom SSk igen och hade mer av spelet.
Men efter drygt halva perioden  slår Johan Ryno en underbar passning från egen blå till Mark Hurtubise som fick fritt fram mot Juluis Hudacek i Södetäljekassen. Avslutet var kliniskt och satt distinkt i nätmaskorna på Hudaceks klubbhandssida.
1-1 efter första perioden.

I andra perioden fick Leksand ett powerplay junioren Liss sköt från backposition ett skott som studsade på en täckande SSK spelare till Janohls som drog iväg pucken mot mål, och den hittade nätet bakom Hudacek i kassen. Ledning för Leksand och första PP-målet för Leksand sedan Örebro hemma den tredje december.

I tredje perioden trycker SSk på  och man är jättenervös att de ska kvittera, men leksingarna krigar och fredar målet Hanses i målet är också suverän. På slutet tar SSk ut målvakten och spelar med 6 utespelare. Men Jensa Bergenström snor åt sig pucken och sätter den i tom bur. Finito och 3 sköna poäng för Leksand.

Efter matchen går vi hem till farmor där det vankades te och smörgås på nybakat bröd.

Jonas och Marie var med och hade med en vän från Iran Hassan. Han blev genast frälst för hockey och blev leksing  direkt. Ni ser leksingar överrallt Iran, Wuhan Kina och Brest Frankrike är några av de leksingar varit med  och värvat.


Kommentarer
Postat av: Sara Löfstrand

Heja Jan-Eric, Haraldsbogymnasiets stolthet!! :D

2012-01-03 @ 13:45:54
Postat av: Jan-Eric Hagberg

Tack för den kommentaren Sara. Det var nog inte bara min förtjänst fast jag bidrog nog en del.

2012-01-03 @ 17:01:55
URL: http://hjarntumorresan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0