Tisdag 23 augusti

På morgonen tog jag cellgifter första gången de ska tas på fastande mage och man får fasta en timme efter att man tagit tabletterna. Åkte sedan med sjukhusbussen till Uppsala sov den mesta delen av resan. Bussen släppte av mig utanför patient hotellet Duvan som kommer att bli mitt hem fram till 30 september. Fick veta att jag får både frukost, lunch och middag här på hotellet eller rättare på första våningen där det bedrivs dagverksamhet generöst av Dalarnas landsting tack landstinget.


Hotell Duvan


Här är mitt rum finns trådlöst internet för alla gäster så här kommer blogg redaktionen att vara i fortsättningen

Efter lunch där jag åt en god räk och laxpaj bar det av upp till akademiska sjukhuset det tog bara 20 minuter att gå. Jag kom genast in till strålbehandlingen två väldigt trevliga sjuksköterskor tog hand om mig.
Jag fick lägga upp mig på en brist och masken som fixerar mitt huvud spändes fast.



Ligger på britsen redo för strålning.


Här syns hur masken är fastspänd då blir huvudet fixerat och strålningen kommer på exakt ställe på tumörcelllerna. De stålade i tre olika plan.


Närbild på masken jag har en öppning kring näsa mun.


Här ser ni de gröna positionslaser markeringarna. Mätskalan är till för den diod som mäter stråldosen att den blir rätt inställd.


Under strålningen lämnar sjusköterskorna själva strålrummet och går till kontrollrummet strax utanför rummet men har koll på allt via kameror och kontrollpanelen.


Här syns jag på deras monitor bild i kontrollrummet.

Det hela tog ca 30 minuter jag kände ingenting utan jag höll nästan på att somna det man hörde var lite vinande ljud bara.
Hitills har jag inte märkt av några symtom men de kanske kommer efter flera dagars strålning.

Framåt kvällen vid 6 kom marcus förbi han kom ju med tåget från Gävle. Han fick en kopp te i sällskapsrummet där jag satt och drack te efter middagen. Ikväll blir det fotboll Malmö mot  Dinamo Zagreb få se om Malmö kan göra 3-0 vore kul om vi fick med ett svenskt lag i Champions Leuge.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0