En kopp lapsang souchong och associationsbanorna i hjärnan

Vad är nu det här. Ja innan operationen när vi pratade te då jag fått grönt te. Sa jag att ett svart te jag tyckte väldigt mycket om tidigare var just Lapsang souchsong. Marcus och Carolina kom upp med te till mig då var jag på akademiska avd 85E. Jag gjorde ordning en kopp te på kvällen. Och associationerna bara flöt på. Vi har ju nervbanor som går mellan minnescentra i hjärnan de så kallade associatonsbanorna. När allt var associerat klart skrev jag ner stolpar i kronologisk ordning.

Oscar testar efter operationen
Jag la in allt som ett utkast. Bad Oscar att testa mig efter opertionen vad kommer jag ihåg kan jag delge ordningen etc. Det var spännande då Oscar började fråga mig Ja jag kommer ihåg det. Jag kommer till och med ihåg  stolparna och i kronolgisk ordning jag spikar allt vilken känsla hjärnan fungerar ju Ypiiieee.

Nu kommer allt det här blir mycket att berätta rubrikerna nedan är mina stolpar. Häng med på en associationsresa.

1. Rivningslägenhet i Annedal
Efter inneboende ute i Angered skaffade jag eller rättare köpte jag ett andra hands kontrakt på en rivningslägenhet i Annedal centralt i Göteborg nära både Zoologen och Botan. Jag läste då först kemi sedan biologi i Göteborg året måste vara 1970. Hyran var billig 95kr/månad toalett delade man ute på svalen. Huset var ett typiskt Landshövdinge hus med en mysig bakgård.
2 Alternativ handel
På  Sveagatan låg då alternativ handel där köpte man te just lapsang de sålde ris från vietnam mycket olika varor från Kina.

3. Krista Helsinki fast tullen våren 1971 påsken
På påsken 1971 hälsade jag på en tjej jag träffat i Göteborg. Hon kom från Helsinki tog tåget till Stockholm och färjan över till Helsinki. När jag kom fram plocka tullen in mig hade rätt långt hår på den tiden. De gick igenom mitt bagage och blev väldigt misstänksamma över lapsang teet som ju luktar starkt rökt. Hur det var så blev jag insläppt i Finland.

4.Bevara Annedal
Nu var det 70 talet rivningshysterien härjade runt om i landet . Nu var det Annedals tur de fina gamla landshövdingehusen skulle rivas och ge plats åt nya höga moderna hus. Annedal bilder samt fakta om landshövdinge hus
Annedal wickipedia
Seminariegatan gamla Annedal min balkong syns längre ner den första som syns där.
Vi samlas några och bildar Annedals gruppen mot rivningen och för bevarandet av Annedal. Vi ordnar stormöten många kommer och vi blir fler som engarerar sig. Vi anordnar ett stort möte i parken med mycket folk sång och musik. En av deltagarna i kärngruppen var Per Kågesson senare en välkänd person inom miljörörelsen.
Tyvärr så lyckas vi inte påverka politikerna utan landshövdingehusen rivs. Dock sparas några gamla stenhus.
Men nu var frågan väckt och nästa område som var på tur var Haga men det blev som tur var bevarat.
Mötet i parken mot kommunens planer att riva landshövdingehusen i Annedal
Vår sånggrupp uppträdde med  sånger av typ nationalteatern.
Vi hade också en auktion för att få in pengar till kampen mot rivningarna.


5 Kungstorget
Hösten 1976 var det val en stor fråga i Göteborg var byggandet av ett stort pakeringsgarage på Kungstorget mitt i centrum. I kommunalavalet vann vänstern som var emot byggandet av garaget. Men det skule dröja till årsskiftet innan de tagit över i makten. De borgeliga beslutade att genomföra byggandet under d emånader de satt kvar i makten.
Sent en kväll efter kl 12 ringde telefonen det är dags. Det var miljögruppens telefonkedja det var signalen att gå ut och marchera till Kungstorget för att där ockupera torget och på så sätt med civilt motstånd stoppa det byggandet av garaget som skulle medföra ökad biltrafik i centrum samt ett förstört torg.
Vi ockuperar torget organiserar olika grupper informationsgrupp etc. Vi bygger kurer av byggmaterialet som fanns där. Efter några dagar har vi en orkester som spelar låten Stoppa Garaget stoppa garaget på melodin Cocaratcha. Tält införskaffas och vi turas om att sova på torget. Det blir en av de stora nyheterna detta året.
En natt när jag sover över stormar poliser in i tälten och i kurerna mitt Trangia kök är fortfarande buckligt efter den framfarten. Men vi var snabbt tillbaka på Torget igen.Vi fortsätter och vi segrar
"Idag den 29 november 1976 ser vi resultatet av 12 dagars ockupation. Den socialdemokratiska fullmäktigegruppen har idag på ett extrainkallat möte beslutat att ansluta sig till vårt krav att Stoppa Kungstorgsgaraget."
Vilket jubel det blev den kvällen och fullt ös på ockupations orkestern Vi har segrat vilken skön känsla

Se bilder från ockupationen Resolution från segermötet

Sekretariatet på Kungstorget under ockupationen
Ockupationsorkestern brassar loss
6Luciafesten
Jag bodde nu i ett kollektiv på Sveagtan 20 det var jag, Magnus, Iris, Staffan och Inger som delade en lägenhet på 5 rum. På Lucia hade vi som tradition en Luciafest där vi bakat pepparkakor mm. I år när vi hade varit med på Kungstorgs ockupationen välde det in folk. Den stackars vicevärden stod i trappan och försökte hindra folk att komma in men det var nog ca 150 personer i lägenheten. I ett av rummen hade vi flygel där spelades för fullt och golvet gungande i takt när alla hopade och dansade. Men man byggde bra hus i slutet av 1800 talet och början av 1900 talet allt höll och det blev den största lucia festen på Sveagtan.


7 Liftning Europa med Magnus
En sommar liftar jag och Magnus ner genom Europa, Från Danmark via Tyskland Holland Belgien Frankrike och till Spanien. Från Spanien tillbaka genom Frankrike Shweitzh Tyskland Danmark hem till Sverige.
Frukost någonstans i Frankrike
Jan-Eric någonstans i Central massivet.

8 Signoritor vid spanska gränsen
Vi fick lift med en Långtradar chauför till spanska gränsen det är i norr innaför ligger Baskien. Där står vi vid gränsen vad göra hur ska det här sluta. Efte rett tag dyker en sportbil upp iden sitter tre signoritor med en ros i munnen. Wov vi får lift in i Baskien vi sitter i bak med ändan på bakdelen av bilen och skorna nere sittbrunnen. Glider vi in i Baskien det talas om en fest wov klart vi vill följa med på den. Men ack efter ett tag kommer tre killar på motorcyklel det blir mycket snack. Och när vi kommer farm till San Sebastian får vi kliva av.
Det blev ingen fest med signorotor.Nu gällde det att hitta någonstans att sova det var sent på kvällen. Det hela sluta med att vi fick sova i en ingång till en fabrik vi frågade en vakt och han tyckte det var ok.

Det var helt omöjlogt att lifta i Baskien det här var på Francos tid facsisterna regerade i Spanen. Vi tog tåget till Pamplona var där ett par dar. Sedan tog vi tåget därifrån in Frankrike till central massive någonstans.

9. Megeve käkande svinmålla
Från central massive fick vi lift av en trevlig fransman ända till Megeve i alperna. PÅ den tiden fanns inga kontokort det var resecheckar som gällde. Det här var en söndag vi hade inga pengar någon bank som var öppen fanns det inte. Magnus kom på att vi plockar svinmålla och gör en stuvning av det vi hade lite mat så det fick bli måltiden i Megeve
Magnus i Megeve


Magnus lagar svimålla stuvning i Megeve


Jan-Eric försöker få lift från Megeve.

10 Geneve i rondell rattoi med oxfile
Vi fick lift till Geneve nästa dag. Nu var vi hungriga vi köpte oxfile av bästa kvalitet.Till oxfilen gjorde vi rattoi på trangia köket mitt i en rondell. Där satt vi mitt i rondellen och käkade som kungar medans trafiken flöt på runt oss.

11  Kalaslift in i tyskland till gasthus
Från rondellen fick vi en kalaslift ända in i Tyskland där vi övernattade i ett gammalt gasthus typ.

12 I malmö
Vi övernattde i Malmö hos bekanta hos Lisas föräldrahem. Vi hann med ett kort besök i Köpenhamn där vi tittade på Kristiania.
Barsebäcksmarchen
Vi deltog sedan i Brasebäcksmarchen nu var kärnkraften den stora miljöfrågan efter Harrisburg haveriet. Det var stor uppslutning och vi skanderade vad ska väck Barsebäck.


Barsebäcksmarchen

13kärnkraft nej tack linje tre och hoola bandoola mm
Efter Harrisburg haveriet blev det svårare att försvara kärnkraften. nej till kärnkraft rörelsen var mycket aktiv opinionen mot kärnkraft var stark. palme med flera såg ingen annan utväg än att anordna en kärnkrafts folkomröstning. Det borde ha blivit två alternativ anntingen ja  eller nej till kärnkraften. Men poltikerna (sossarna) lyckades få till ett alternativ till linje 2 Aveckla kärnkraften med förnuft = att bygga ut kärnkraften och sedan avveckla. Vi som var emot kärnkraften samlades i linje 3. I Görteborg jobbade vi hårt vi som var med i Nej till Kärnkraft rörelsen. Vi hade en stor happening en lördag innan valet flera grupper var ute i förortena och spelade gatuteater mm jag ledde en grupp som var ute i Frölunda. Där spelade vi upp en scen med ett kärnkraftverk elaka poliser sol och vind själv var jag utklädd till sol. Det slutade med en kärnkrafts olycka men efter den kom sol och vind som var alternativet till kärnkraft.


Jag som sol med megafon och vårt kärnkraftsverk


Polisen slår demonstarnter kapitalisten på styltor hejar på.


kärnkrafts olycka alla faller ihop och dör även den elaka polisen

Sol och vind dansar runt det vi vill ha istället för kärnkraft

Efter gatuteatern så samlades vi  och vandrade uppför avenyn i ett demostrations eller happening tåg upp till Götaplatsen där det var stor final,med musik och andra aktiviteter några kom ned klättrande från taken etc.


Full fart upp för Avenyn


Många färgglada flaggor vi ville ha en postiv framtoning  det skulle va liv oc fläkt inte en trist demonstration.


Här är alla samlade på Götaplatsen

Hoola bandola i Scandinavium
En höjdare  var konserten för linje 3 i Scandinavium där Hoola Bandoola spelade Tatanic.
Vi kämpade på på valdagen var jag och Elin ute i Slottskogen Anna sov i barnvagnen vi hade en Nej till kärnkraftsflagga. Vi delade ut linje 3 material. Tyvärr så vann vi inte det var en stor besvikelse. Mljörörelsen hade sin alternativa energiplan den sk. Malte. Om den planen hade genomförts hade vår klimat och miljöpåverkan varit minimal och vi hade haft ett försprång gentemot andra länder när det gäller miljöteknik.

Kommentarer
Postat av: Mackan

Jag har alltid trott att du var en gul kyckling pappa och inte en sol :).

2011-08-23 @ 08:18:10
Postat av: Jan-Eric

Nej sol är bäst Sol och vind inte kärnkraft

2011-08-23 @ 14:49:47
Postat av: Albin

Grymt rolig och intressant lasning! Kriga po farbror! Mycket karlek fron Prag!!

2011-08-27 @ 22:18:48
URL: http://malb.se
Postat av: Jan-Eric

Hej Albin

Kul att du är i Prag det är en stad jag skulle vilja besöka. Men jag kom ju till Gyllne Prag i våras när vi var i Göteborg och fick äta den goa gulaschsoppan och dricka gott tjeckisk öl. Den låg kvar på samma ställe men i helt nytt hus det var vår favorit restaurang i Göteborg inte så långt i från vårt kolektiv på Sveagatan 20. Ha det gott i Prag Albin.

2011-08-27 @ 22:35:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0